Ai învățat verbul acum ceva timp și nu mai știi care sunt modurile și timpurile verbale? Îți propunem să faci o recapitulare, rezolvând cele 30 de cerințe propuse de noi. Fiecare cerință are câte șase variante de răspuns și doar una va fi corectă. Concentrează-te! Să trasăm în linii mari denumirea acestora! INDICATIV prezent; imperfect; […]
Atribut sau apoziție (test grilă de 30 de întrebări)
Atribut sau apoziție: test grilă de 30 de întrebări Odată cu modificările recente (și prin „recente” mă refer deja la câțiva ani), apoziția nu mai este considerată un tip de atribut. Conform noilor gramatici și, totodată, conform programei pentru gimnaziu, această categorie, apoziția, reprezintă un comportament sintactic diferit de cel al atributului. În […]
Subiect simplu sau subiect multiplu? Selectează răspunsul corect!
Să fie subiect simplu sau subiect multiplu? Ne reamintim! Subiectul simplu este cel exprimat printr-un singur termen, iar subiectul multiplu este exprimat prin doi sau mai mulți termeni. Citește enunțurile cu mare atenție și stabilește răspunsul corect. Ai doar două variante de răspuns și 20 de cerințe. Nu este foarte complicat, trebuie doar să te […]
Substantivul: complement direct sau complement prepozițional? (clasa a VI-a)
Acest exercițiu este conceput în special pentru elevii din clasa a VI-a, cei care învață pentru prima dată cele cinci cazuri ale substantivului: nominativ, acuzativ, dativ, genitiv și vocativ. Să ne oprim puțin la ACUZATIV, mai exact la două funcții sintactice ale acestuia – COMPLEMENTUL DIRECT ȘI COMPLEMENTUL PREPOZIȚIONAL. Să facem diferența dintre ele! Substantivul […]
JOC: Prin ce se exprimă subiectul? (clasa a VIII-a)
Subiectul este o funcție sintactică pe care am întâlnit-o încă din clasele primare, însă pe parcursul timpului adăugăm noi și noi informații cunoștințelor deja acumulate. Însumând părțile de vorbire prin care se exprimă, în clasa a VIII-a, observăm că lucrurile se complică puțin. Prin ce se exprimă subiectul? Se poate exprima și printr-un verb? Da, […]
JOC: Clasifică conjuncțiile! (coordonare și subordonare)
Îți place sintaxa frazei? Răspunsul acesta îl vei putea afla abia după ce înveți foarte bine clasificarea conjuncțiilor. După consolidarea lor vine și vremea sortării. Am pregătit 21 de conjuncții și locuțiuni conjuncționale care așteaptă să fie sortate. Fii foarte atent! La final vei primi un punctaj și te vei putea înscrie în clasament. Cele […]
JOC: verb predicativ sau verb copulativ? + variantă PDF
În clasa a VII-a se învață toate cele opt verbe copulative: a fi, a deveni, a însemna, a părea, a rămâne, a ieși, a se face, a ajunge. Acestea pot fi și predicative, însă în limita anumitor condiții. Aceste noțiuni sunt, de asemenea, necesare și pentru examenul de Evaluare Națională. Acesta este și motivul pentru […]
Substantivul: teorie și exerciții (clasa a VI-a)
SUBSTNATIVUL Substantivul este partea de vorbire care denumește fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii, însușiri, acţiuni, stări sufletești, în sens larg, obiecte. Felul substantivului: comun, când denumește clase de obiecte de acelaşi fel (casă); propriu, când denumește individualităţi, fiind nume de persoane (Matei), de ţări (Italia), de regiuni (Moldova), de localități (Șiria), de ape (Dunărea), […]
Verbul: fișă de evaluare interactivă pentru clasele a VII-a și a VIII-a
Verbul-fișă de evaluare interactivă pentru clasele a VII-a și a VIII-a Este vorba despre fișa interactivă pe care am dat-o elevilor mei în cadrul celei de-a zecea întâlniri de pe Cursul pentru Evalurea Națională. Este o fișă care include diverse cerințe legate de verb: moduri, timpuri verbale, funcții sintactice, valori morfologice. Fișa este alcătuită […]