Să fie subiect simplu sau subiect multiplu? Ne reamintim! Subiectul simplu este cel exprimat printr-un singur termen, iar subiectul multiplu este exprimat prin doi sau mai mulți termeni. Citește enunțurile cu mare atenție și stabilește răspunsul corect. Ai doar două variante de răspuns și 20 de cerințe. Nu este foarte complicat, trebuie doar să te […]
Substantivul: complement direct sau complement prepozițional? (clasa a VI-a)
Acest exercițiu este conceput în special pentru elevii din clasa a VI-a, cei care învață pentru prima dată cele cinci cazuri ale substantivului: nominativ, acuzativ, dativ, genitiv și vocativ. Să ne oprim puțin la ACUZATIV, mai exact la două funcții sintactice ale acestuia – COMPLEMENTUL DIRECT ȘI COMPLEMENTUL PREPOZIȚIONAL. Să facem diferența dintre ele! Substantivul […]
JOC: Prin ce se exprimă subiectul? (clasa a VIII-a)
Subiectul este o funcție sintactică pe care am întâlnit-o încă din clasele primare, însă pe parcursul timpului adăugăm noi și noi informații cunoștințelor deja acumulate. Însumând părțile de vorbire prin care se exprimă, în clasa a VIII-a, observăm că lucrurile se complică puțin. Prin ce se exprimă subiectul? Se poate exprima și printr-un verb? Da, […]
JOC: Clasifică conjuncțiile! (coordonare și subordonare)
Îți place sintaxa frazei? Răspunsul acesta îl vei putea afla abia după ce înveți foarte bine clasificarea conjuncțiilor. După consolidarea lor vine și vremea sortării. Am pregătit 21 de conjuncții și locuțiuni conjuncționale care așteaptă să fie sortate. Fii foarte atent! La final vei primi un punctaj și te vei putea înscrie în clasament. Cele […]
JOC: verb predicativ sau verb copulativ? + variantă PDF
În clasa a VII-a se învață toate cele opt verbe copulative: a fi, a deveni, a însemna, a părea, a rămâne, a ieși, a se face, a ajunge. Acestea pot fi și predicative, însă în limita anumitor condiții. Aceste noțiuni sunt, de asemenea, necesare și pentru examenul de Evaluare Națională. Acesta este și motivul pentru […]
Substantivul: teorie și exerciții (clasa a VI-a)
SUBSTNATIVUL Substantivul este partea de vorbire care denumește fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii, însușiri, acţiuni, stări sufletești, în sens larg, obiecte. Felul substantivului: comun, când denumește clase de obiecte de acelaşi fel (casă); propriu, când denumește individualităţi, fiind nume de persoane (Matei), de ţări (Italia), de regiuni (Moldova), de localități (Șiria), de ape (Dunărea), […]
Verbul: fișă de evaluare interactivă pentru clasele a VII-a și a VIII-a
Verbul-fișă de evaluare interactivă pentru clasele a VII-a și a VIII-a Este vorba despre fișa interactivă pe care am dat-o elevilor mei în cadrul celei de-a zecea întâlniri de pe Cursul pentru Evalurea Națională. Este o fișă care include diverse cerințe legate de verb: moduri, timpuri verbale, funcții sintactice, valori morfologice. Fișa este alcătuită […]
Verbul „a fi”: predicativ, copulativ sau auxiliar? + variantă PDF
Încă din clasa a V-a aflăm că verbul „a fi” poate avea valori diferite: verb predicativ și verb auxiliar, cel care ajută la formare modurilor și timpurilor verbale. În clasa a VI-a apare cea de-a treia valoare – cea copulativă. Nu uita, PREDICATUL NOMINAL se formează din verb copulativ și nume predicativ. Să le distingem! […]
JOC: Construcție incidentă sau apoziție?
Construcția incidentă este confundată de cele mai multe ori cu o apoziție. Am creat acest joc tocmai pentru a observa diferența clară dintre ele: apoziția este o poziție sintactică care exprimă o echivalență de sens, iar construcția incidentă reprezintă o comunicare suplimentară, aflată în interiorul unei comunicări de bază, de care nu este legată sintactic […]