Toate cerințele de la Evaluarea Naționlă (+teorie, exerciții, recomandări) În acest articol mi-am propus să ofer o perspectivă de ansamblu cu privire la acest examen. Voi lua, așadar, fiecare exercițiu în parte și voi adăuga câteva comentarii pe marginea sa. Ideea acestui material este, până la urmă, să familiarizăm elevii cu conținutul, dar și […]
Identifică termenul regent (test de 30 de întrebări) + variantă PDF
Venim cu un nou concept de test online! De data aceasta, pentru a parcurge cele 30 de cerințe, este necesar să indici termenul regent aferent funcție sintactice din cerință. Ce înseamnă „termen regent”? Ei bine, regentul se referă la cuvântul sau grupul de cuvinte de care depinde o anumită funcție sintactică. Altfel spus: cuvântul / […]
Completiva indirectă (fișă de lucru)
Astăzi vom vorbi despre completiva indirectă! Am considerat util un astfel de material, întrucât există destul de puține resurse pe internet cu privire la această completivă. Vorbim despre completiva indirectă în accepțiunea actuală (ne vom raporta la programa actuală din învățământul gimnazial). Să revedem cele două definiții: Completiva indirectă reprezintă propoziția subordonată cu funcție […]
Sintaxa frazei: test GRILĂ de 50 de întrebări
Să ne jucăm puțin cu sintaxa frazei! În testul de mai jos ai câteva exerciții adaptate la noua programă, astfel încât să fii pregătit / pregătită pentru Evaluarea Națională. Fii precaut și pregătește-te din timp pentru acest examen! Vei lua o notă foarte bună dacă îi vei acorda atenția cuvenită. Noi îți dorim mult succes […]
Construcțiile condiționale: la nivelul propoziției și la nivelul frazei
Construcția circumstanțială condițională Construcția circumstanțială condițională ajută la exprimarea unei condiții de care depinde realizarea unui proces; relația pe care o stabilește este una de tipul: „dacă…atunci”, între două evenimente (unul aflat în regentă, iar celălalt constituind centrul semantic al construcției). Întrebări: „cu ce condiție?”. Astfel de construcții pot fi întâlnite atât […]
Construcțiile concesive: la nivelul propoziției și la nivelul frazei
Construcția circumstanțială concesivă Construcția circumstanțială concesivă exprimă evenimentul care ar putea împiedica realizarea unui proces, dar nu o împiedică; se încadrează în tiparul: „deși…,totuși”. Întrebarea sa: „în ciuda cărui fapt?”. Aceste construcții pot fi întâlnite atât la nivelul propoziției (circumstanțialul concesiv), cât și la nivelul frazei (propoziția circumstanțială concesivă). de exemplu: […]
Substantivul (clasa a VII-a): exerciții
Ești în clasa a VII-a? Tocmai ce ai învățat substantivul la școală și nu știi cât de bine te descurci? Învață alături de noi! Încearcă testul acesta care e adaptat nivelului tău! Care e poziția ta în clasament? Mult spor! Cât de bine stăpânești substantivul? Minipachetul pentru clasa a VII-a te va ajuta […]
Funcțiile sintactice ale pronumelui personal de politețe (clasa a VI-a)
Să ne jucăm puțin cu funcțiile sintactice ale pronumelui personal de politețe. Testul de mai jos cuprinde 20 de cerinte și câte trei variante de răspuns. Dacă știi foarte bine cazurile și funcțiile sintactice ale substantivului cu siguranță te vei descurca și aici. Mult spor îți dorim! Cât de bine te descurci să […]
Recapitulare: cazurile și funcțiile sintactice ale substantivului
Ne-am propus să inițiem o recapitulare a substantivului bazată, în genere, pe cazuri și funcții sintactice. Exercițiul constă într-un joc de asociere a enunțurilor date cu partea de propoziție corespunzătoare la care se adaugă și alte caracteristici. Fii pe fază! Începem!. 🙂 Ți-a fost utilă recapitularea aceasta? Aprecierea ta înseamnă un plus de […]