Gimnaziu

JOC: Prin ce se exprimă subiectul? (clasa a VIII-a)

Subiectul este o funcție sintactică pe care am întâlnit-o încă din clasele primare, însă pe parcursul timpului adăugăm noi și noi informații cunoștințelor deja acumulate. Însumând părțile de vorbire prin care se exprimă, în clasa a VIII-a, observăm că lucrurile se complică puțin. Prin ce se exprimă subiectul? Se poate exprima și printr-un verb? Da, […]

JOC: Clasifică conjuncțiile! (coordonare și subordonare)

Îți place sintaxa frazei? Răspunsul acesta îl vei putea afla abia după ce înveți foarte bine clasificarea conjuncțiilor. După consolidarea lor vine și vremea sortării. Am pregătit 21 de conjuncții și locuțiuni conjuncționale care așteaptă să fie sortate. Fii foarte atent! La final vei primi un punctaj și te vei putea înscrie în clasament. Cele […]

JOC: verb predicativ sau verb copulativ?

În clasa a VII-a se învață toate cele opt verbe copulative: a fi, a deveni, a însemna, a părea, a rămâne, a ieși, a se face, a ajunge. Acestea pot fi și predicative, însă în limita anumitor condiții. Să vedem care sunt acestea. a fi este copulativ atunci când nu se poate înlocui cu unul […]

Substantivul: teorie și exerciții (clasa a VI-a)

SUBSTNATIVUL   Substantivul este partea de vorbire care denumește fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii, însușiri, acţiuni, stări sufletești, în sens larg, obiecte. Felul substantivului: comun, când denumește clase de obiecte de acelaşi fel (casă); propriu, când denumește individualităţi, fiind nume de persoane (Matei), de ţări (Italia), de regiuni (Moldova), de localități (Șiria), de ape (Dunărea), […]

Verbul: fișă de evaluare interactivă pentru clasele a VII-a și a VIII-a

Verbul-fișă de evaluare interactivă pentru clasele a VII-a și a VIII-a   Este vorba despre fișa interactivă pe care am dat-o elevilor mei în cadrul celei de-a zecea întâlnire de pe Cursul pentru Evalurea Națională. Este o fișă care include diverse cerințe legate de verb: moduri, timpuri verbale, funcții sintactice, valori morfologice. Fișa este alcătuită […]

Verbul „a fi”: predicativ, copulativ sau auxiliar?

Încă din clasa a V-a aflăm că verbul „a fi” poate avea valori diferite: verb predicativ și verb auxiliar, cel care ajută la formare modurilor și timpurilor verbale. În clasa a VI-a apare cea de-a treia valoare – cea copulativă. Nu uita, PREDICATUL NOMINAL se formează din verb copulativ și nume predicativ. Să le distingem! […]

JOC: Construcție incidentă sau apoziție?

Construcția incidentă este confundată de cele mai mlte ori cu o apoziție. Am creat acest joc tocmai pentru a observa diferența clară dintre ele: apoziția este o poziție sintactică care exprimă o echivalență de sens, iar construcția incidentă reprezintă o comunicare suplimentară, aflată în interiorul unei comunicări de bază, de care nu este legată sintactic […]

Fișă de lucru interactivă: VERBUL (clasa a VII-a)

VERBUL: fișă interactivă Verbul reprezintă o parte de vorbire foarte complexă, așa că pregătirea noastră ar trebui să fie una pe măsură. Fișa de lucru este alcătuită din trei exerciții: Completează spațiile libere. Asociază propozițiile cu tipul verbului. Precizează valoarea verbului „a fi”. Îți reamintim cele opt verbe copulative: a fi, a deveni, a se […]

Verbul: moduri și timpuri (test grilă de 30 de întrebări)

Verbul: moduri și timpuri (test grilă online de 30 de întrebări)     Un alt test interesant ți-am pregătit astăzi, „Verbul: moduri și timpuri”! Este vorba despre un material interactiv, compus din 30 de întrebări grilă despre modurile și timpurile verbului. Să ne amintim puțin care sunt modurile verbale. Avem indicativul, pentru acțiuni reale petrecute […]

Page 1 of 32
1 2 3 32
Derulează în sus
Nume
Email
Loading

This will close in 0 seconds

This will close in 21 seconds

This will close in 0 seconds

error: Conținut protejat