“Mi”, “m-i” sau “mi-i”?

Ce să fie, ce să fie? Răspuns: “a treia notă muzicală din gama Do major”! Felicitări, 100 de puncte! Din păcate, nu ăsta e necazul nostru. Dacă “mi” ar fi doar atât, am dormi liniștiți și nu ne-am mai face griji cu privire la cratime și alte invenții d-astea: mi, m-i sau mi-i? “Mi rău”, […]

“Nu fă” sau “nu face; “nu zi” sau “nu zice”? Fă, dar nu face!

Despre exprimarea modului imperativ vom vorbi în cele ce urmează și despre greșelile care apar în ceea ce-l privește. Mai cu seamă, diferența de exprimare între afirmativ și negativ (singular). În limba română, exprimarea imperativului are reguli bine stabilite, atunci când vorbim despre forma negativă:  la singular, aceasta se formează din adverbul de negație “nu” […]

Adverbele predicative

Vorbim, în cele ce urmează, despre o categorie aparte de adverbe, o categorie care ne influențează în mod direct, atunci când ne raportăm la ceea ce știm despre sintaxa frazei: adverbele predicative.   Denumirea acestor adverbe vine de la faptul că, în anumite circumstanțe, ele pot îndeplini funcția de predicat verbal; vom vedea imediat despre […]

Analiză de frază alături de prof. Cristea (despre Evaluarea Națională)

Alături de domnul prof. Cristea, am analizat câteva fraze, discutând elementele care ne interesează în mod deosebit pentru Evaluarea Națională. Acest video poate fi util pentru elevii din clasa a opta, care mai au puțin timp până la examen, dar, de asemenea poate servi și ca auxiliar pentru cei ce se pregătesc pentru diverse admiteri. […]

Apoziția. Cum recunoaștem această funcție sintactică?

Apoziția reprezintă o explicație (suplimentară), izolată în enunț prin semne de punctuație – care are rolul de a suplimenta, din punct de vedere semantic (informațional) un mesaj.   Relația dintre apoziție și termenul explicat nu este una de subordonare: apoziția nu trebuie confundată cu atributul, din acest punct de vedere. Apoziția este, mai degrabă paralelă […]

Atributiva (AT)

Vom face o recapitulare și asupra subordonatei atributive, întrucât ne interesează în mod deosebit, mai ales dacă ne pregătim pentru examen. Atributiva este propoziţia subordonată care funcţionează ca atribut pe lângă un element de natură nominală (substantiv, pronume, numeral) din propoziţia regentă. Subordonata atributivă poate fi definită drept propoziția subordonată cu funcție sintactică de atribut. […]

Atributul: definiție, clasificări (+test online)

Vom merge mai departe astăzi cu atributul. Nu uitați să parcurgeți și testul online pe care vi l-am pregătit! Mult spor! Atributul este partea secundară de propoziție (funcția sintactică) care determină un substantiv sau un înlocuitor al acestuia (pronume sau numeral), exprimând o informație, o caracteristică a obiectului la care se referă. Atributul se recunoaște […]

Chiar “ți-l trebuie”? Nu “ți-l” poate trebui, e greșit!

Despre minunatul verb “a trebui” o să discutăm în acest articol și despre problemele care apar atunci când îl folosim în exprimarea noastră; astăzi vom trata această anomalie, a lui “ți-l trebuie”/”ți-o trebuie”, “mi-l trebuie”/”mi-o trebuie” etc.. Într-adevăr, această exprimare este colocvială și nu își găsește rostul în limba literară, îngrijită. Totuși, ceea ce vreau […]

Circumstanțial de scop sau circumstanțial de cauză?

Cauză sau scop? Tu știi să distingi un circumstanțial de scop și un circumstanțial de cauză. Cred că un exercițiu de 15 întrebări ți-ar prinde bine pentru a trasa în mintea ta o direcție clară între cele două. Mare atenție și mult succes!  Cât de util ți se pare acest test?   Link către […]

Page 1 of 14
1 2 3 14
Derulează în sus
error: Conținut protejat