Toate cerințele de la Evaluarea Naționlă (+teorie, exerciții, recomandări)
În acest articol mi-am propus să ofer o perspectivă de ansamblu cu privire la acest examen. Voi lua, așadar, fiecare exercițiu în parte și voi adăuga câteva comentarii pe marginea sa. Ideea acestui material este, până la urmă, să familiarizăm elevii cu conținutul, dar și să le oferim materiale utile. Pentru majoritatea exercițiilor vă vor fi, astfel, recomandate anumite articole postate pe site. Acolo veți găsi teorie și teste interactive utile.
Dacă ai nevoie de materiale suplimentare (teorie + exerciții + teste & altele), le găsești în noul nostru Pachet Teoretic. (peste 250 de capitole de conținut).
Din ce se compune subiectul de examen? Ei bine, avem două subiecte (subiectul I conține exerciții: itemi obiectivi și semiobiectivi, în timp ce subiectul al II-lea este o compunere). Subiectul I se împarte în două: A & B. Toate exercițiile se raportează la cele două texte suport date: de regulă, textul 1 este literar, iar textul 2, nonliterar.
Partea A.
Subiectul I, Partea A vizează înțelegerea celor două texte, iar întrebările sunt formulate în așa fel încât să putem răspunde la ele pe baza celor două texte-suport.
- Primul exercițiu presupune identificarea unor elemente de vocabular: poate fi vorba despre câmpul lexical sau despre identificarea unor trăsături ale unui obiect / personaj.
- Exercițiile 2, 3, 4 sunt grilă. Avem întrebări concrete cu multiple variante de răspuns. Se face referire la unul dintre textele-suport, de aceea trebuie să fim foarte atenți și să identificăm pasajele cu pricina.
- Exercițiul 5 este un exercițiu de tip „Adevărat / Fals”. Ni se dau niște enunțuri, iar noi trebuie, pe baza textelor citite, să stabilim valoarea de adevăr a acestora. Atenție, unele întrebări pot fi capcane! Primele trei întrebări se referă la textul 1, celelalte 3 la textul 2.
- Exercițiul 6 abordează diverse chestiuni de teorie literară: caractarizarea personajului, elemente de stilistică (figuri de stil), versificație etc.
- Exercițiul 7 ne cere să identificăm un element de conținut comun celor două texte suport. Trebuie să urmărim cu atenție și să identificăm un aspect comun: poate fi o trăsătură de caracter a vreunui participant, poate fi un element descris, poate fi tema textului etc..
- La exercițiul 8 ni se solicită să ne exprimăm opinia asupra unui fapt, bazându-ne pe unul dintre textele suport. Ni se cere, totodată să și valorificăm unul dintre textele suport.
- Exericițiul 9 ne cere să asociem textul literar (textul 1) cu un alt text literar lecturat, prezentând, cel mai adesea, o valoare culturală / morală comună. Mai rar, ni se poate cere să identificăm o temă comună sau un personaj asemănător. Articolul de mai jos s-ar putea să îți fie util în această privință:
🔗Valori culturale și morale pentru Evaluarea Națională (fișă în format pdf)
Partea B.
Partea B se referă la limba română, încercând să acopere toate „fronturile” acesteia: fonetică, vocabular, ortografie, punctuație, morfologie și sintaxă. De aceea, exercițiile sunt, și ele, specializate.
Exercițiul 1 se axează pe tot ce înseamnă fonetică: tipuri de sunet (vocale, consoane, semivocale, i șoptit), diftong, triftong, hiat, despărțire în silabe, accent etc..
Poți găsi chiar pe site-ul nostru articole relevante:
Test online din fonetică (diftong, triftong, hiat: 20 de întrebări)
Exercițiul 2 se referă, din ce am observat din testele de antrenament, la mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului (derivare, compunere, conversiune):
Mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului: test online
Conversiunea (Schimbarea valorii gramaticale) – Noțiuni generale
Exercițiul 3 și 4 vizează categoriile semantice (tot despre vocabular vorbim și aici): sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice, paronime, pleonasm.
Joc: vocabular: categorii semantice (sinonime, antonime, omonime, paronime, cuvinte polisemantice)
Exercițiul 5 ne cere să identificăm diverse părți de vorbire sau să menționăm anumite categorii gramaticale (morfologie)
Exercițiul 6 pune accentul pe sintaxa propoziției. De regulă, ni se cere să construim anumite tipuri de enunț, exprimând anumite poziții sintactice. Iată câteva materiale care te pot ajuta:
Exercițiul 7 valorifică sintaxa frazei. Putem primi o frază la prima vedere (solicitându-ni-se să identificăm propozițiile) sau, tototadată, să creăm noi înșine o frază introducând anumite tipuri de propoziții.
Analiza frazei (explicații utile pentru Evaluarea Națională)
Exercițiul 8 este unul care ține de cultivarea limbii române. Ni se poate cere să corectăm un anumit fragment de text ori ni se poate ofer un fragment de text din care lipsesc anumite cuvinte. Ni se indică în paranteze cuvintele pe care trebuie să le rescriem, dar și categoria gramaticală, în anumite situații. Acesta este un exercițiu de ortografie.
Îți putem recomanda unul dintre jocurile noastre de cultivarea limbii. Trebuie să selectezi variantele corecte. Ar putea fi un exercițiu pun pentru tine.
Pluralul corect: test online. Recunoști forma corectă de plural?
Marele test de limba română (adaptat la DOOM3). Tu câte poți face?
Subiectul al II-lea (itemul de tip subiectiv) se va solicita redactarea unei compuneri. Aceasta poate fi o compunere liberă (cel mai adesea narativă) sau una cu caracter științific (de analiză și de interpretare a textului sau de sinteză: rezumatul). Printre cele mai populare cerințe se numără: mesajul textului și caracterizarea de personaj.
Articole utile pentru subiectul II:
Mesajul unui text liric: Evaluarea Națională (subiectul al II-lea)
Îți mulțumim pentru timpul acordat. Sperăm ca acest articol să fie exact ceea ce cauți. Îți dorim mult succes la examen, drag elev. Nu uita, pe Vox Valachorum poți conta întotdeauna!
Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi!
Încearcă și cursurile noastre!
Alte sugestii pentru tine:
„Respectos” sau „respectuos”? Cum ne exprimăm corect?
Moduri și timpuri verbale: exerciții (30 de cerințe)
Atribut sau apoziție (test grilă de 30 de întrebări)
Test online: AT, CD, CI și CP (propoziții necircumstanțiale)
Simulare (II) 2023 Vox Valachorum (11 martie 2023)
Completiva indirectă: definiție, termeni regenți, jonctive, topică și punctuație