Simulare MARAMUREȘ 2022-2023: LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ

Simulare MARAMUREȘ 2023: LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ

În decembrie 2022 a fost susținută de către elevii clasei a VII-a simularea pentru Evaluarea Națională. Încearcă să o rezolvi și tu de unul singur pentru a te antrena pentru examen. Nu uita să te corectezi. Am pregătit mai jos rezolvarea!

SIMULARE

SUBIECTUL I (70 de puncte)
Citește cu atenție textele de mai jos.
Textul 1
„Fram îi întrecea pe toți. El nu avea nevoie de îmblânzitor, de cravașă și de semnale. Intra singur în arenă, ca un om. Intra în două labe, cât e de mare. Saluta în dreapta și în stânga, înainte și îndărăt. Se plimba cu labele la spate de jur împrejurul arenei, până ce se potoleau aplauzele. Pe urmă făcea un semn că vrea liniște.
Și începea singur programul lui. […] Știa să fie comic și știa să fie grav. […] Copiii îl iubeau, fiindcă era hazliu. Oamenii în toată firea îl iubeau, fiindcă era într-adevăr de mirare cum asemenea animal greoi și sălbatic, adus din pustiurile înghețate, arăta atâta blândețe, atâta înțelegere și atâta sprinteneală în mișcări. […]
El era cel mai mare și mai puternic animal, născut în țara zăpezilor și a ghețurilor veșnice, îmblânzit ca un miel și înțelegător ca un om. Pentru dânsul nu era nevoie de nicio cravașă, de nicio privire poruncitoare, de niciun deget care să-i arate locul și să-i amintească în fiecare clipă ce are de făcut. Aplauzele erau răsplata lui. Iar Fram iubea aplauzele. Se vedea bine
că înțelege rostul lor, că le așteaptă, că-i fac plăcere.
Iubea aplauzele, iubea publicul, iubea mai ales copiii. Când îi vedea ronțăind o bomboană, întindea laba să capete și el. Saluta mulțumind, cu laba la cap, ca un soldat. Iar dacă se întâmpla să capete mai multe bomboane, își oprea numai una și pe celelalte le întindea în palmă altor copii, parcă ar fi știut că nu toți au parte prea des de dulciuri. Un copil curajos cobora să primească darul. Fram îl alinta pe creștet, cu laba lui mare, care devenea deodată ușoară și lină ca o mână de mamă. […] Cum nu l-ar fi iubit oare toți? Cum să nu fie el oare răsfățatul publicului?
Și acum Fram întârzia! Lipsea. Programul se apropia de sfârșit. Numărul lui trecuse de mult. […] Perdelele vișinii din fundul arenei, pe unde intrau animalele și gimnaștii, se clătinau, se dădeau la o parte și cădeau iarăși la loc. Se petrecea dincolo ceva, dar nimeni nu știa ce. […]
Deodată s-a făcut tăcere. […] De după perdeaua de catifea vișinie se ivise Fram. Cu laba mai ținea încă o parte din perdeaua ridicată. Se opri să privească sala, miile de capete, miile de ochi din loji, din staluri și din galerii. Dădu drumul perdelei jos. Înaintă până în mijlocul arenei. Salută ca întotdeauna.
– Fram!
– Bravo, Fram!
– Trăiască Fram!
– Ura! Bravo, Fram! Ura!
Fram stătea în mijlocul arenei, alb ca zăpada, uriaș și neclintit. Tot așa stau frații lui din țara zăpezilor veșnice, pe insulele de gheață plutitoare, când se înalță să privească la alți urși albi, care se depărtează pe alte insule plutitoare.
Stătea și se uita în gol. Mai făcu un pas. Își trecu laba peste ochi, peste frunte, cum ar fi șters o urmă care-i păienjenea privirea. Aplauzele s-au potolit. Acum toți așteptau. […] Dar Fram era într-adevăr de neînțeles în această seară. Părea că a uitat unde se află. Părea că a uitat ce așteaptă lumea de la dânsul. A uitat că îl privesc două mii de oameni, două mii de perechi de ochi!
– Fram! îl încurajă un glas.
Ursul alb ridică ochii…
– „A, da! parcă spunea privirea lui. Aveți dreptate! Sunt Fram și trebuie să vă
înveselesc!…”
Cu labele făcu semn de neputință în lături, duse dreapta la frunte; apoi la inimă; din nou la frunte și din nou la inimă. Acolo era ceva stricat, care nu mai mergea… Adineauri, când a ridicat perdeaua de catifea vișinie, încă tot mai credea că totul are să fie ca înainte. Mulțimea, copiii, aplauzele i-au dat această amăgire. Acum din nou a uitat tot. Nu știe ce caută aici. Ce vrea lumea aceasta de la el?
– E bolnav, bunicule! rosti fetița cu milă. E bolnav… De ce nu-l lasă în pace dacă e
bolnav? […]
Iar bunicul, care fusese profesor, care văzuse multe întâmplări în viață și citise multe cărți, vorbi și el, cu alt fel de milă:
– Nu e bolnav, Lilico! E ceva mai rău… L-a ajuns ceasul când nu mai e bun de nimic.
Așa se întâmplă cu toți urșii albi. Sunt neîntrecuți vreme de patru, cinci, șase ani. Pe urmă se întâmplă ceva rău cu dânșii. Nimeni nu știe ce. Poate uită, poate îi apucă dorul de pustietățile lor de gheață, unde s-au născut… Nu sunt în stare să mai facă nimic din tot ce stârnea minunarea lumii. Devin niște urși ca toți ceilalți. […] Din seara asta s-a sfârșit cu Fram!…
– Nu se poate, bunicule! Nu vreau să vorbești așa, bunicule! […]
Fram, ursul polar, și-a astupat ochii cu labele. E acum și el ca un om care plânge.”

(Fram, ursul polar de Cezar Petrescu)

Textul 2
„Cel mai mare dintre mamiferele carnivore nu este leul, așa cum se crede de obicei, ci
ursul polar.
Acest hoinar al întinderilor de gheață din Extremul Nord Arctic (între paralela de 55 grade latitudine și Polul Nord), poate înfrunta gerul ucigător și cele mai cumplite furtuni de zăpadă, datorită grăsimii sale, care formează aproape un sfert din greutatea corpului.
La înfățișare seamănă cu un animal terestru, deși are și unele adaptări la înot: capul cu bot alungit, labele fixate și articulate astfel încât se rotesc în arcuri de cerc foarte largi. La maturitate el atinge 3 metri lungime, 1 m înălțime și o greutate de până la 800 kg.
Datorită grăsimii, vara, ursul are necazuri cu excesul de căldură pe care-l degajă. El se poate mișca surprinzător de repede în decursul unei deplasări scurte, dar nu suportă un efort îndelungat. De aceea, în timpul verii nu poate trăi departe de mare deoarece numai prin scufundarea în apă poate scăpa de excesul de căldură. În schimb, iarna poate alerga mult timp și cu o asemenea viteză încât o sanie trasă de cei mai buni câini sau un automobil de zăpadă nu îl pot ajunge. Străbate banchize plutitoare sau înoată ore în șir, cu viteza de 4-5 km pe oră, prin apa rece ca gheața. Plonjează cu deosebită agilitate și străbate ușor 20-30 km în largul oceanului. La înot îl ajută labele mari și late, cu degetele unite printr-o pieliță.
Se hrănește cu foci, morse, delfini, pește și chiar cu pui de balenă. Fiind un bun alergător, între prăzile lui se numără și renii. Deosebit de abil, el își pândește prada ore în șir, apropiindu-se de ea pe nesimțite, mergând contra vântului. Își caută vânatul cu ajutorul văzului și mirosului.
Multă vreme, savanții nu-și puteau explica cum rezistă acest mamifer în vitregiile polare, cu atât mai mult cu cât nici nu migrează, nici nu hibernează, ca ursul din regiunile noastre.
Recent, o echipă de cercetători a dezlegat taina. Ursul polar iubește confortul, construindu-șilocuințe asemănătoare igluurilor eschimoșilor. În timpul iernii, ursoaica așteaptă puii într-un bârlogcu mai multe încăperi, lăsând liber doar un canal îngust pentru aerisire. Camera în care dorm puiise află mai sus față de intrare, astfel încât temperatura din interior ajunge la câteva grade sub zero, în vreme ce afară sunt minus 30 de grade. Blana ursului polar rămâne albă în toate anotimpurile, dar pe măsură ce îmbătrânește, aceasta devine gălbuie.
Acest gigant al ghețurilor constituie cel mai nobil vânat al eschimoșilor, iakuților și samoiezilor, care îl răpun după o luptă extrem de grea și îndelungată, acceptată de animal cu curaj.”

 

(Campionul zăpezilor, în Terra se destăinuie de Ion Manta)

Scrie, în dreptul fiecărui exercițiu, răspunsul la cerințele de mai jos, cu privire la textele date.
A.
1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.
2 puncte
a) Fram este iubit doar de copii.
b) Fram este iubit doar de adulți.
c) Fram este iubit de copii și de adulți.
d) Fram le este indiferent adulților.
Răspunsul corect: c

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.
2 puncte
Fragmentul prezintă seara în care:
a) începe cariera lui Fram la circ.
b) se încheie cariera lui Fram la circ.
c) Fram susține o reprezentație obișnuită la circ.
d) Fram nu intră deloc în arena circului.
Răspunsul corect: b

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.
2 puncte
La maturitate, ursul polar atinge înălțimea de:
a) 1 metru.
b) 3 metri.
c) 4 metri.
d) 5 metri.
Răspunsul corect: a

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.
2 puncte
Ursul polar își caută prada cu ajutorul:
a) văzului.
b) mirosului.
c) auzului.
d) văzului și mirosului.
Răspunsul corect: d

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte. 6 puncte
Textul 1
Fram a uitat care este rolul lui la circ. Adevărat
Pe Fram îl deranjează aplauzele publicului. Fals
Fram era un urs agresiv. Fals
Textul 2

Ursul polar suportă un efort îndelungat în timpul verii. Fals
Între prăzile ursului polar se numără și renii. Adevărat
Ursul polar este cel mai mare dintre mamiferele carnivore. Adevărat

6. Precizează, în 1- 3 enunțuri, o trăsătură a personajului Fram, identificată în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență: „Când îi vedea ronțăind o bomboană, întindea laba să capete și el. Saluta mulțumind, cu laba la cap, ca un soldat. Iar dacă se întâmpla să capete mai multe bomboane, își oprea numai una și pe celelalte le întindea în palmă altor copii, parcă ar fi știut că nu toți au parte prea des de dulciuri.” 6 puncte

(de exemplu: generozitate/empatie/altruism; caracterizare indirectă, prin fapte etc.)
– precizarea trăsăturii personajului – 2 puncte
– precizarea mijlocului de caracterizare – 1 punct
– ilustrarea cu o secvență adecvată – 1 punct
– respectarea normelor de punctuație și de ortografie (0 – 1 greșeli – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli –
0 puncte) – 1 punct
– încadrarea în numărul de enunțuri indicat – 1 punct

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

(de exemplu: ursul polar etc.)
– precizarea unui element de conținut comun – 2 puncte
– câte 1 punct pentru prezentarea elementului de conținut comun din fiecare text (prezentare adecvată,
prin valorificarea unei secvențe relevante din fiecare text – 1 punct; încercare de prezentare – 0 puncte)
– 2 x 1 punct = 2 puncte
– respectarea normelor de exprimare, de punctuație și a ortografiei (0 – 1 greșeli – 1 punct; 2 sau mai
multe greșeli – 0 puncte) – 1 punct
– respectarea numărului minim de cuvinte indicat – 1 punct
Notă! Nu este obligatorie citarea în valorificarea secvențelor.

8. Crezi că este importantă pentru un artist reacția publicului în timpul unui spectacol? Motivează-ți
răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 1. 6 puncte

Motivarea răspunsului la întrebarea dată
– menționarea răspunsului la întrebarea dată – 1 punct
– motivarea răspunsului menționat (motivare adecvată – 1 punct; încercare de motivare – 0 puncte) – 1
punct
– valorificarea textului indicat (valorificare adecvată – 2 puncte; încercare de valorificare – 1 punct; lipsa
valorificării – 0 puncte) – 2 puncte
– respectarea normelor de exprimare, de punctuație și a ortografiei (0 – 1 greșeli – 1 punct; 2 sau mai
multe greșeli – 0 puncte) – 1 punct
– încadrarea în numărul de cuvinte indicat – 1 punct
Notă! Nu este obligatorie citarea în valorificarea secvențelor. Nu este necesară formularea unei concluzii
sau utilizarea conectorilor de tipul „în primul rând”, „în al doilea rând” etc.

9. Asociază fragmentul din „Fram, ursul polar” de Cezar Petrescu cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

Asocierea fragmentului din „Fram, ursul polar” de Cezar Petrescu cu un text literar studiat la clasă sau
citit ca lectură suplimentară, prin prezentarea unei valori morale/culturale comune (de exemplu:
dragostea față de animale/relația afectivă om-animal/empatia/generozitatea/camaraderia etc.)
− precizarea unei valori identificate în textul dat (cu sau fără indicarea felului acesteia) – 1 punct
− precizarea unui text literar asociat textului dat, menționând titlul și autorul – 1 punct
− câte 1 punct pentru prezentarea valorii identificate, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare
text (prezentare adecvată – 1 punct; încercare de prezentare – 0 puncte) – 2 x 1 punct = 2 puncte
− respectarea normelor de exprimare, de punctuație și de ortografie (0 – 1 greșeli – 1 punct; 2 sau mai
multe greșeli – 0 puncte) – 1 punct
− încadrarea în numărul de cuvinte indicat – 1 punct
Notă! Nu este obligatorie citarea în valorificarea secvențelor.

B.
1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Conțin diftong toate cuvintele din seria:
a) hoinar, gheața.
b) ocean, pui.
c) grea, noastre.
d) caută, ursoaica.
Răspunsul corect: c

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Seria care cuprinde doar cuvinte derivate este:
a) ursului, înfățișare.
b) alergător, plutitoare.
c) nesimțite, vântului.
d) îndelungat, mirosului.
Răspunsul corect: b

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Antonimele potrivite pentru cuvintele subliniate în fragmentul: „Se plimba cu labele la spate de jur împrejurul arenei, până ce se potoleau aplauzele. Pe urmă făcea un semn că vrea liniște.” sunt:
a) se amplificau, gălăgie.
b) încetau, tăcere.
c) încetau, zgomot.
d) dispăreau, gălăgie.
Răspunsul corect: a

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Verbele din enunțul „Cu labele făcu semn de neputință în lături, duse dreapta la frunte; apoi la inimă; din nou la frunte și din nou la inimă.” sunt la timpul:
a) prezent.
b) imperfect.
c) perfect compus.
d) perfect simplu.
Răspunsul corect: d

5. Selectează, din fragmentul următor, trei substantive aflate în cazuri diferite, pe care le vei
preciza: 6 puncte

„Ursul polar iubește confortul, construindu-și locuințe asemănătoare igluurilor eschimoșilor.”

(de exemplu: ursul –nominativ, confortul/locuințe – acuzativ, igluurilor – dativ, eschimoșilor – genitiv)
− câte 1 punct pentru selectarea a trei substantive aflate în cazuri diferite – 3 x 1 punct = 3 puncte
– precizarea corectă a cazului fiecărui substantiv selectat – 3 x 1 punct =3 puncte

6. Alcătuiește un enunț imperativ în care pronumele personal „el” să fie atribut (1) și un enunț
interogativ în care adjectivul „abil” să fie nume predicativ (2). 6 puncte

(de exemplu: Urmează sfatul lui!/Nu asculta zvonurile despre el! etc.) și a unui enunț interogativ, în care adjectivul „abil” este nume predicativ (de exemplu: Ursul este abil? etc.)
– câte 1 punct pentru alcătuirea fiecărui tip de enunț cerut – 2 x 1 punct = 2 puncte
– utilizarea pronumelui cu funcție sintactică de atribut– 1 punct
– utilizarea adjectivului cu funcție sintactică de nume predicativ– 1 punct
− câte 1 punct pentru respectarea normelor de exprimare, de punctuație și de ortografie în fiecare
propoziție (0 greșeli – 1 punct; 1 sau mai multe greșeli – 0 puncte) – 2 x 1 punct = 2 puncte

7. Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizează felul lor și raportul sintactic care se
stabilește între ele: 6 puncte

„Străbate banchize plutitoare sau înoată ore în șir, cu viteza de 4-5 km pe oră, prin apa rece ca
gheața.”

(„Străbate banchize plutitoare” – propoziție principală; „înoată ore în șir, cu viteza de 4-5 km pe oră, prin apa rece ca gheața” –
propoziție principală)
– câte 1 punct pentru transcrierea corectă a fiecărei propoziții – 2 x 1 punct = 2 puncte
– câte 1 punct pentru precizarea felului fiecărei propoziții transcrise – 2 x 1 punct = 2 puncte
– 2 puncte pentru precizarea raportului sintactic (raport de coordonare disjunctivă) – 1 punct (raport de coordonare) + 1 punct (disjunctivă) = 2 puncte

8. Completează enunțul următor cu formele corecte ale cuvintelor indicate între paranteze.
6 puncte
– _Știi__ (a ști, indicativ, prezent, persoana a II-a, singular) că scriitorii ____noștri___ (adjectiv pronominal posesiv, plural, persoana I) ____creează____ (a crea, indicativ, prezent, persoana a III-a, plural) povestiri interesante despre ____copiii___ (copil, plural, articulat cu articol hotărât) care ____s-au împrietenit____ (a se împrieteni, indicativ, perfect compus, persoana a III-a, plural) cu animale _____descoperite_____ (a descoperi, adjectiv participial) în cele mai stranii împrejurări?

SUBIECTUL AL II-LEA                                                                                                                                              20 de puncte
Scrie un text narativ de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare desfășurată la Polul Nord și în care să inserezi o secvență descriptivă de minimum 30 de cuvinte și una dialogată de minimum patru replici.

Punctajul pentru compunere se acordă astfel:
• conținutul compunerii – 12 puncte
• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; respectarea normelor de ortografie – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct)

Notă! Compunerea nu va fi precedată de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 150 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus.

Cât de dificilă ți s-a părut această simulare?

Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi! 

              

Încearcă și cursurile noastre! 

Alte sugestii pentru tine:

„Respectos” sau „respectuos”? Cum ne exprimăm corect?

„Întradevăr” sau „într-adevăr”? Care este varianta corectă?

„Șchioapătă” sau „șchiopătează”? Cum conjugăm corect?

„Germene” sau „germen”? Care este forma corectă?

„Mi-ar place” sau „mi-ar plăcea”? Cum ne exprimăm corect?

„Findcă” sau „fiindcă”? Cum este corect în limba română?

Simulare MARAMUREȘ 2022-2023: LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ

Please Login to Comment.

Derulează în sus
error: Conținut protejat