Gimnaziu

„Take, Ianke și Cadâr” (întrebări pe baza textului: 20 de cerințe) + variantă PDF

Take, Ianke și Cadâr (întrebări pe baza textului) Dragilor, astăzi vă propunem un material recapitulativ despre textul dramatic „Take, Ianke și Cadâr” de Victor Ion Popa. Am ales să creăm un astfel de material, întrucât textul este studiat în clasa a VIII-a (în manualele editurii Art). De asemenea, textul de față poate fi utilizat și […]

Derivarea: definiție, clasificări, dificultăți + fișă de lucru PDF

Derivarea   Derivarea reprezintă mijlocul intern de îmbogățire a vocabularului care constă în adăugarea de afixe (prefixe sau sufixe) unei rădăcini cu scopul obținerii de cuvinte noi. Rădăcina: reprezintă grupul de litere (sunete) comun cuvântului de bază și termenilor derivați. Este ceea ce se conservă în întreaga familie lexicală. Totodată, trebuie menționat că, în anumite […]

Conversiunea: fișă de lucru pentru clasa a VIII-a

Conversiunea, alături de derivare și compunere, reprezintă unul dintre mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului limbii române. Ce presupune acest procedeu? Ei bine, trecerea unui cuvânt de la o parte de vorbire la alta. Nu toate părțile de vorbire au capacitatea aceasta, bineînțeles. Prin conversiune pot fi obținute substantive (cel mai adesea, prin articulare), adjective, […]

Sensul corect al cuvântului (neologic): test de 20 de întrebări + variantă PDF

Bine ați revenit la Vox Valachorum. Astăzi v-am pregătit un material deosebit: un test de 20 de întrebări care ne poate ajuta să ne îmbogățim vocabularu. Trebuie să identificăm sensul corect al cuvântului pentru a obține un punctaj cât mai bun.   Cuvintele au fost selectate din categoria limbajului livresc, așadar nu vorbim despre cele […]

Derivarea, compunerea și conversiunea (Marele test despre mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului: 50 de întrebări)

Derivarea, compunerea și conversiunea reprezintă mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului românesc (și nu numai). Aceste procedee facilitează dinamica limbii, permițându-ne să creăm noi înșine / însene cuvinte de care avem nevoie pentru a exprima diferite realități. Le numim mijloace interne, întrucât ele uzează de cuvinte deja existente în limbă, oferindu-le noi contexte de actualizare. […]

Test categorii semantice (sinonime, antonime, omonime, paronime, cuvinte polisemantice): 20 de întrebări

Categorii semantice (test de 20 de întrebări + variantă PDF) Astăzi vă aducem un alt test util pentru recapitularea noțiunilor de vocabular. În acest test am încercat să integrăm mai multe categorii semantice: sinonimele, antonimele, cuvintele polisemantice, omonimele (lexicale, lexico-gramaticale și gramaticale) și paronimele. Haideți să ne amintim împreună aceste noțiuni de care vom avea […]

Conjugarea verbului evidențiat (test de 30 de întrebări)

Conjugarea verbului evidențiat (test de 30 de întrebări)   Conjugarea este categoria gramaticală care ne ajută să delimităm verbele după comportamentul lor flexionar. Cu alte cuvinte, avem nevoie de această clasificare, pentru a putea observa mai bine cum își schimbă această parte de vorbire forma. Desigur că vor exista, și aici, câteva excepții. Mă refer, […]

Fonetică: fișă de lucru interactivă (4 pagini) + variantă PDF

Astăzi am pregătit pentru voi o fișă de lucru interactivă cu exerciții de fonetică. Am urmărit să diversificăm cât mai mult cerințele, pentru a putea fi de un real ajutor elevilor și colegilor noștri profesori.   Astfel, în materialul de față, am încercat să cuprindem exerciții ce vizează: corespondența dintre literă și sunet, grupurile ce, […]

Forma corectă a verbului „a avea” (test de 20 de întrebări)

Verbul „a avea” este unul dintre elementele de bază în comunicare. Este atât de important, încât în foarte multe limbi moderne, el îndeplinește și rolul de auxiliar în formarea timpurilor compuse. Eu am, tu ai, el are… vorbim despre un verb foarte popular în limba română. Astăzi ne vom preocupa de forma corectă a verbului […]

Page 1 of 41
1 2 3 41
Derulează în sus
error: Conținut protejat