Blog

Cuvinte cu același sens – clasele primare

Ce înțelegem prin cuvintele cu același înțeles? Citește și răspunde întrebărilor care te așteptă mai jos. Unele cuvinte au același înțeles/ sens, dar au forme diferite. De exemplu, fiecare dintre cuvintele: „zăpadă”, „omăt, „nea” înseamnă precipitație atmosferică solidă. Totodată un cuvânt poate avea același înțeles cu o expresie(exemplu: a demonstra – a da dovadă) sau […]

Valorile morfologice ale lui “o”

Litera (și sunetul) “o” nu se limitează la a fi  un simplu simbol grafic în limba noastră. Valorile morfologice ale lui o pot fi multiple, în funcție de contextul în care este folosit, fapt pentru care, am decis să tratăm și acest caz aparte. Prin urmare, valorile morfologice ale lui o sunt: articol nehotărât:  Am […]

Despărțirea în silabe – clasele primare

Cât de bine te descurci la despărțirea cuvintelor în silabe? Răspunde și învață! Toate literele din limba noastră așezate într-o anumită ordine alcătuiesc alfabetul limbii române (A,  Ă,  Â, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L ,M, N, O P, Q, R, S, Ș, T, Ț, U, V, W, X, Y, […]

Completiva directă

Subordonata  completivă directă este propoziția care completează sensul unui verb/al unei locuțiuni verbale/ sau al unei interjecții tranzitive din regentă: propoziția care îndeplinește funcția de complement direct.   Tranzitivitatea se referă la calitatea unui verb de a accepta (de a putea avea) un complement direct (sau completive directe, după caz). Excepție fac întotdeauna: -seria verbelor […]

Verbul “a crea” și numărul de “e”-uri

Știm că verbul “a crea” ridică diverse dificultăți în scriere, mai ales dacă ne raportăm la modul indicativ, timpul prezent (aici se poate adăuga și conjunctivul, prezent) Cu câți “e” s-o mai scrie și “crea” ăsta? Poate nu ești sigur dacă e unul sau doi; de aceea am convenit să scriem și despre această confuzie. […]

Omonime, omografe și omofone

Vom discuta în cele ce urmează și despre o categorie semantică foarte importantă pentru noi: omonimele (precum și omografele și omofonele). Omonimele reprezintă cuvinte cu formă identică, dar sens total diferit (de exemplu: Tot sare în pat./Pune niște sare în ciorbă!) Ele se împart în mai multe cagegorii: omonime lexicale: cuvinte care aparțin aceleiași clase […]

Subiectul pentru clasele primare

După ce ai recapitulat predicatul, vine momentul să te ocupi și de subiect. Vezi cât de bine te descurci. Subiectul este partea principală de propoziție care arată despre cine se vorbește în propoziție(cine face acțiunea/cine are caracteristica exprimată de predicat). Totodată, acesta se acordă cu predicatul și răspunde la întrebarea Cine?. Exemplu: Maria răsfoiește o […]

Pronumele: un test de 40 de întrebări despre pronume. Cum crezi că te descurci?

Rezolvă testul de mai jos și verifică-ți cunoștințele despre pronume. Acest material îți poate fi util ca elev (în clasa a VII-a sau a VIII-a) ori ca profesor, ca material auxiliar. Materialul conține 40 de întrebări (de tip grilă) care încearcă să acopere cât mai mult din materie. Mult succes!     Link către canalul nostru […]

Predicatul pentru clasele primare

După ce ai învățat parțile de vorbire ești pregătit să treci la ceva și mai complex. Te așteaptă părțile de propoziție cu informații și întrebări.   Predicatul este partea de propoziție care arată ce face o ființă sau un lucru. Predicatul se poate exprima prin verb și răspunde la întrebările: Ce face?, Ce se spune […]

Page 150 of 163
1 148 149 150 151 152 163
Derulează în sus
error: Conținut protejat