VERB TRNAZITIV SAU INTRANZITIV? Tranzitivitatea este capacitatea unui verb de a accepta un complement direct. Dificultatea apare atunci când vor fi puse în paralel cele două funcții sintactice: complementul direct și complementul prepozițional. Vei vedea de ce imediat. Intranzitivitatea este procesul invers prin care complementul prepozițional va prelua controlul. Dacă spunem… Scriem textul pe tablă. […]
Moduri și timpuri verbale
Circumstanțial de timp, loc sau mod? (clasa a VI-a)
Dacă ești în clasa a VI-a și înveți cazurile substantivului ai ajuns în locul potrivit. Cazul acuzativ cuprinde cele mai multe funcții sintactice, iar noi ne-am propus să exersăm circumstanțialele de data aceasta. Cele trei circumstanțiale vor fi: circumstanțialul de timp; circumstanțialul de loc; circumstanțialul de mod; Citește cu atenție enunțul și selectează răspunsul […]
Tipuri de adjectiv (test de 30 de întrebări)
Tipuri de adjectiv (30 de întrebări) Bine ai venit pe Vox Valachorum! Astăzi ți-am pregătit un test din tipuri de ajdectiv. Testul se compune din 30 de întrebări și vizează cunoștințele despre adjectiv acumulate până în clasa a VIII-a. Testul este cu multiple variante de răspuns: este necesar să alegi varianta corectă, în funcție de […]
Moduri și timpuri verbale: exerciții (30 de cerințe)
Ai învățat verbul acum ceva timp și nu mai știi care sunt modurile și timpurile verbale? Îți propunem să faci o recapitulare, rezolvând cele 30 de cerințe propuse de noi. Fiecare cerință are câte șase variante de răspuns și doar una va fi corectă. Concentrează-te! Să trasăm în linii mari denumirea acestora! INDICATIV prezent; imperfect; […]
Atribut sau apoziție (test grilă de 30 de întrebări)
Atribut sau apoziție: test grilă de 30 de întrebări Odată cu modificările recente (și prin „recente” mă refer deja la câțiva ani), apoziția nu mai este considerată un tip de atribut. Conform noilor gramatici și, totodată, conform programei pentru gimnaziu, această categorie, apoziția, reprezintă un comportament sintactic diferit de cel al atributului. În […]
Subiect simplu sau subiect multiplu? Selectează răspunsul corect!
Să fie subiect simplu sau subiect multiplu? Ne reamintim! Subiectul simplu este cel exprimat printr-un singur termen, iar subiectul multiplu este exprimat prin doi sau mai mulți termeni. Citește enunțurile cu mare atenție și stabilește răspunsul corect. Ai doar două variante de răspuns și 20 de cerințe. Nu este foarte complicat, trebuie doar să te […]
Substantivul: complement direct sau complement prepozițional? (clasa a VI-a)
Acest exercițiu este conceput în special pentru elevii din clasa a VI-a, cei care învață pentru prima dată cele cinci cazuri ale substantivului: nominativ, acuzativ, dativ, genitiv și vocativ. Să ne oprim puțin la ACUZATIV, mai exact la două funcții sintactice ale acestuia – COMPLEMENTUL DIRECT ȘI COMPLEMENTUL PREPOZIȚIONAL. Să facem diferența dintre ele! Substantivul […]
JOC: Prin ce se exprimă subiectul? (clasa a VIII-a)
Subiectul este o funcție sintactică pe care am întâlnit-o încă din clasele primare, însă pe parcursul timpului adăugăm noi și noi informații cunoștințelor deja acumulate. Însumând părțile de vorbire prin care se exprimă, în clasa a VIII-a, observăm că lucrurile se complică puțin. Prin ce se exprimă subiectul? Se poate exprima și printr-un verb? Da, […]