Blog

JOC: verb predicativ sau verb copulativ?

În clasa a VII-a se învață toate cele opt verbe copulative: a fi, a deveni, a însemna, a părea, a rămâne, a ieși, a se face, a ajunge. Acestea pot fi și predicative, însă în limita anumitor condiții. Să vedem care sunt acestea. a fi este copulativ atunci când nu se poate înlocui cu unul […]

Substantivul: teorie și exerciții (clasa a VI-a)

SUBSTNATIVUL   Substantivul este partea de vorbire care denumește fiinţe, lucruri, fenomene ale naturii, însușiri, acţiuni, stări sufletești, în sens larg, obiecte. Felul substantivului: comun, când denumește clase de obiecte de acelaşi fel (casă); propriu, când denumește individualităţi, fiind nume de persoane (Matei), de ţări (Italia), de regiuni (Moldova), de localități (Șiria), de ape (Dunărea), […]

Verbul: fișă de evaluare interactivă pentru clasele a VII-a și a VIII-a

Verbul-fișă de evaluare interactivă pentru clasele a VII-a și a VIII-a   Este vorba despre fișa interactivă pe care am dat-o elevilor mei în cadrul celei de-a zecea întâlniri de pe Cursul pentru Evalurea Națională. Este o fișă care include diverse cerințe legate de verb: moduri, timpuri verbale, funcții sintactice, valori morfologice. Fișa este alcătuită […]

Baremul pentru testul de antrenament numărul 8 pentru Evaluarea Națională (1 noiembrie 2022) [marca Vox Valachorum]

În cadrul acestui articol, vom posta baremul pentru testul de antrenament numărul 8 pentru Evaluarea Națională publicat în data de 1 noiembrie 2022 [marca Vox Valachorum]. Testul de antrenament este conceput de pagina Vox Valachorum și are rolul de a servi drept material auxiliar elevilor de clasa a VIII-a. Prezentul test a fost conceput în […]

Testul de antrenament numărul 9 pentru Evaluarea Națională (15 noiembrie 2022) [marca Vox Valachorum]

În cadrul acestui articol, vom posta testul de antrenament numărul 9 pentru Evaluarea Națională publicat în data de 15 noiembrie 2022 [marca Vox Valachorum]. Testul de antrenament este conceput de pagina Vox Valachorum și are rolul de a servi drept material auxiliar elevilor de clasa a VIII-a. Prezentul test a fost conceput în conformitate cu […]

„Dedesupt” sau „dedesubt”? Cum se scrie corect?

Poate din grabă sau din neatenție pronunțăm „dedesupt” în loc de „dedesubt”. Cum e corect până la urmă? Și de ce? Ce spune DOOM3? „Dedesubt” este un cuvânt compus din de + de + subt care poate avea mai multe valori gamaticale: substantiv, cu pluralul dedesubturi ori adverb. Dacă îl grafiem „dedesubtul” se va transforma într-o prepoziție specializată pentru […]

Fișă de lectură (gimnaziu: nivel mediu)

Am conceput această fișă de lectură pentru elevii din clasa a V-a ori a VI-a. Nivelul ei de dificultate este unul mediu, astfel că am îmbinat informațiile esențiale care trebuie notate alături de reprezentări. Scopul desenului aici este o fixare mai temeinică a celor citite, simțul vizual va stimula astfel memoria. Dacă elevul nostru ajunge […]

Fișă de lectură (gimnaziu: nivel avansat)

Pentru a evita dezorganizarea ce se stabilește în clasa a VIII-a în lista lecturilor citite, dar pierdute prin memorie, propunem o FIȘĂ DE LECTURĂ. Aceasta va servi la o bună structurrare a informațiilor esențiale. După fiecare text citit, indicăm notarea acestor date. Marele ei avantaj, am spune noi, este că provoacă elevii să iasă puțin […]

Verbul „a fi”: predicativ, copulativ sau auxiliar?

Încă din clasa a V-a aflăm că verbul „a fi” poate avea valori diferite: verb predicativ și verb auxiliar, cel care ajută la formare modurilor și timpurilor verbale. În clasa a VI-a apare cea de-a treia valoare – cea copulativă. Nu uita, PREDICATUL NOMINAL se formează din verb copulativ și nume predicativ. Să le distingem! […]

Page 23 of 163
1 21 22 23 24 25 163
Derulează în sus
error: Conținut protejat