Blog

Schimbări legate de Evaluarea Națională și Bacalaureat. Ce trebuie să pregătim pentru examene, până la urmă?

Dragilor, venim cu vești proaspete, în ceea ce privește mediul educațional din România. Din păcate, prezența noului virus a reușit să dea peste cap ceea ce odată numeam normalitate, fapt pentru care, trebuie să ne adaptăm din mers. În cele ce urmează, vom vorbi despre schimbările legate de Evaluarea Națională și Bacalaureat. Doamna ministru, Monica […]

„Hambal” sau „handbal”? Cum este corect?

Un sport îndrăgit de mulți dintre noi, pe care l-am jucat probabil pentru prima dată la orele de educație fizică. Dar care este denumirea lui corectă? „Handbal” sau „hambal”? Handbalul a pătruns în România în jurul anului 1920, devenind o activitate populară în rândul tinerilor. Legat de forma corectă, explicația este simplă dacă facem conexiuni […]

Complementul de agent

Vorbim astăzi despre acest complement necircumstanțial, care indică autorul unei acțiuni pasive, iar dacă aruncăm o privire la originea termenului, acesta devine cu atât mai clar (ago,ere = lat. a face, agens,tis (participiul latinesc, traductibil prin “cel ce face [o acțiune]”. Complementul de agent este parte de propoziție secundară care indică autorul unei acțiuni exprimate […]

Pastelul: definiție, trăsături, încadrare

Să vorbim și despre pastel: opera lirică în versuri în care autorul își transmite în mod direct sentimentele, gândurile, emoțiile, prin descrierea unui tablou de natură și utilizarea a numeroase mijloace de expresivitate artistică. Care sunt trăsăturile acestei specii? Haideți să le enumerăm mai jos: prezența unui eu liric contemplator, trăsătură demonstrabilă prin mărcile lexico-gramaticale […]

„Raporturi” sau „rapoarte”? Care este forma de plural?

Uneori vorbim despre relatările oficiale pe care le avem de realizat, alteori despre venituri sau despre relațiile dintre oameni, utilizând substantivul raport. Dar v-ați pus vreodată întrebarea: care este pluralul acestei vocabule? „Raporturi” sau „rapoarte”? Țin să vă anunț că ambele forme sunt corecte, dar numai folosite în contextul potrivit. Astfel, când ne referim la relația […]

Valorile morfologice ale lui “ce”

Așa cum am discutat și în alte articole recente – despre diverse valori morfolofice a unor cuvinte aparent simple, banale – vom discuta și astăzi despre un cuvânt la fel de simplu: “ce”. Haideți să vedem care sunt valorile morfologice ale lui “ce”: pronume relativ: Nu știu ce ai zis! adjectiv pronominal relativ: Nu vedea […]

Care este pluralul cuvântului „verso”?

Cu toții știm că o simplă coală de hârtie are două părți, este vorba de recto și verso. Dar v-ați gândit vreodată că „verso” are formă de plural? Recto face referire la partea frontală a paginii de hârtie, la cea din față, iar recto la partea ei opusă, adică la cea din spate. Poate că […]

Valorile morfologice ale lui “mi”

Despre valorile morfologice ale lui “mi” vom discuta în cele ce urmează. Poate e o noutate pentru unii dintre noi, dar acest “mi” îndeplini multe roluri în limba română. Vom încerca să inventariem aceste valori și să exemplificăm, desigur, fiecare caz în parte. Așadar, valorile morfologice ale lui “mi” sunt: Pronume personal (persoana I, singuar, […]

Semnele de punctuație și ortografie – clasele primare

Astăzi vom discuta despre semnele grafice de punctuație și semnele de ortografie însoțite de explicații și exemple. Punctul (.) Marchează sfârșitul unei propoziții enunțiative. Exemplu: Îi place să citească. Se utilizează pentru prescurtări. Exemplu: C.F.R. Semnul Întrebării (?) Se utilizează la sfârșitul propozițiilor interogative. Exemplu: Când mergem la munte? Semnul exclamării (!) Marchează sfârșitul unei […]

Page 155 of 171
1 153 154 155 156 157 171
Derulează în sus
error: Conținut protejat