În clipurile următoare (filmate cu ceva timp în urmă), am încercat să aduc în fața dumneavoastră, prin exemple concrete, funcțiile sintactice ale uneia dintre cele mai importante părți de vorbire: substantivul. Întrucât discutăm despre o lecție mai complexă, a fost necesară filmarea a două materiale video, după cum urmează. Vă invit să le vizionați, după […]
Subiectiva (SB)
Propoziția subordonată subiectivă este propoziția care reprezintă echivalentul unui subiect la nivelul frazei; (propoziția cu funcția sintactică de subiect); se impune relația de dependență obligatorie (inerență); această denumire, se referă la faptul că între subiect/subordonata subiectivă și predicat există un permanent acord pe care acestea două și-l impun reciproc. verbul regent al subiectivei este obligatoriu […]
Completiva directă
Subordonata completivă directă este propoziția care completează sensul unui verb/al unei locuțiuni verbale/ sau al unei interjecții tranzitive din regentă: propoziția care îndeplinește funcția de complement direct. Tranzitivitatea se referă la calitatea unui verb de a accepta (de a putea avea) un complement direct (sau completive directe, după caz). Excepție fac întotdeauna: -seria verbelor […]
Pronumele: un test de 40 de întrebări despre pronume. Cum crezi că te descurci?
Rezolvă testul de mai jos și verifică-ți cunoștințele despre pronume. Acest material îți poate fi util ca elev (în clasa a VII-a sau a VIII-a) ori ca profesor, ca material auxiliar. Materialul conține 40 de întrebări (de tip grilă) care încearcă să acopere cât mai mult din materie. Mult succes! Link către canalul nostru […]
Completiva Prepozițională (CP)
Propoziția subordonată completivă prepozițională (prescurtată CP) este propoziția care îndeplinește funcția sintactică de complement prepozițional(sau putem spune că înlocuiește un complement prepozițional la nivelul frazei) CP reprezintă dezvoltarea propoziţională a funcţiei de complement prepozițional realizată pe lângă verbe/ locuţiuni verbale, adjective, adverbe sau interjecţii din propoziţia regentă. Întrebări: Asupra/contra/împotriva cui? Cu cine/cu ce? […]
Pronume personal sau pronume reflexiv? Cum le deosebim?
Cunoaștem cu toții clasica definiție a pronumelui: “partea de vorbire flexibilă care înlocuiește un substantiv”, însă atunci când discutăm despre această parte de vorbire, pot apărea fel și fel de confuzii legate de tipul sau de forma corectă. În articolul de față o să încercăm, prin exemple concrete, să deosebim corect pronumele reflexiv de cel […]
Cum analizăm o frază? Pași simpli, pe înțelesul tuturor!
În clipul atașat am propus un proces simplu de analiza frazei. Parcurgerea pașilor în ordinea dată poate ajuta elevii (și pe cei care au de pregătit diverse admiteri) să se descurce mai ușor în identificarea corectă a propozițiilor și în delimitarea acestora la nivelul unor structuri mai complexe (precum frazele). Te poți și testa! Mai […]
Simulare Evaluare Națională
Am pregătit pentru tine un joculeț care te ajută să îți revizuiești (pe larg) materia pentru Evaluarea Națională! Tot ce trebuie să faci este să îl parcurgi și să încerci să obții un scor cât mai bun. Dă un share colegilor și prietenilor tăi pentru a ajunge la cât mai multă lume acest material. […]
Chiar „ți-l trebuie”? Nu „ți-l” poate trebui, e greșit!
Despre minunatul verb „a trebui” o să discutăm în acest articol și despre problemele care apar atunci când îl folosim în exprimarea noastră; astăzi vom trata această anomalie, a lui „ți-l trebuie”/„ți-o trebuie”, „mi-l trebuie”/„mi-o trebuie” etc.. Într-adevăr, această exprimare este colocvială și nu își găsește rostul în limba standard, îngrijită. Cu toate acestea, […]