Textele se încadrează în mai multe tipologii, iar astăzi vom discuta despre cele literare și nonliterare. Dacă vom ține cont de trăsăturile prezentate, după o primă citire ar trebui să fim capabili să stabilim tipul acestora. Textul literar – creație artistică în care autorul își exprimă propriile idei, gânduri și sentimente. Din acesată categorie fac […]
Sintaxa frazei: modele de fraze analizate și explicate
Sintaxa frazei: în clipul atașat am propus un proces simplu de analiza frazei. Parcurgerea pașilor în ordinea dată poate ajuta elevii (și pe cei care au de pregătit diverse admiteri) să se descurce mai ușor în identificarea corectă a propozițiilor și în delimitarea acestora la nivelul unor structuri mai complexe (precum frazele). Te poți și […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 31)
Modelul nr 31 română rezolvare În clipul de mai jos am încercat să parcurg modelul cu numărul 31, pus la dispoziție de Ministerul Educației pentru cei de clasa a opta. Desigur că materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept […]
Cuvinte polisemantice: definiție și exemple
Vocabularul limbii române înclude o varietate de lexeme care pot fi asociate și puse în relații de sinonimie, antonimie etc, la care se adaugă și cuvintele polisemnatice. Pot fi ele echivalate cu omonimele? Cuvintele polisemnatice sunt (după cum le spune și numele) cuvinte care au aceeași formă și mai multe sensuri între care există legătură. […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 30)
În clipul de mai jos am încercat să parcurg modelul cu numărul 30, pus la dispoziție de Ministerul Educației pentru cei de clasa a opta. Desigur că materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid util pentru ca elevii […]
Verbul: definiție, conjugări, moduri și timpuri
Discutăm despre o altă parte de vorbire, printre cele mai complexe din punct de vedere al felxiunii sale și anume verbul. Verbul este parte principală de vorbire îndependentă și flexibilă care exprimă acțiunea, starea sau existența. În funcție de terminația lor la forma de infinitiv, verbele se grupează în patru conjugări: Conjugarea I: cuprinde verbele […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 29)
În clipul de mai jos am încercat să parcurg modelul cu numărul 29, pus la dispoziție de Ministerul Educației pentru cei de clasa a opta. Desigur că materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid util pentru ca elevii […]
Diftongul, triftongul și hiatul
Avem nevoie și de puțină fonetică la examen. Din acest motiv ne vom concentra atenția asupra a ceea ce înseamnă diftong, triftong și hiat. Diftongul, triftongul și hiatul reprezintă combinații de timbre vocalice (sunete vocalice). Pentru a putea vorbi de acestea trebuie să fim capabili să despărțim cuvintele în silabe și să recunoaștem foarte bine […]
Verbele copulative ale limbii române
Vom vorbi în cele ce urmează despre predicatul nominal și despre verbele copulative ale limbii române: un subiect de interes, destul de complex și pe care sper să-l lămurim cu această ocazie, odată și pentru totdeauna. Atunci când vorbim despre verbe în limba română, luăm în calcul trei posibile valori morfologice: predicativ, copulativ și […]