Apoziția reprezintă o explicație (suplimentară), izolată în enunț prin semne de punctuație – care are rolul de a suplimenta, din punct de vedere semantic (informațional) un mesaj. Relația dintre apoziție și termenul explicat nu este una de subordonare: apoziția nu trebuie confundată cu atributul, din acest punct de vedere. Apoziția este, mai degrabă paralelă […]
Reluarea și anticiparea prin clitice pronominale
Vom vorbi, în cele ce urmează, despre anticiparea și reluarea complementelor prin clitice pronominale. La ce se referă aceste noțiuni? Ce sunt aceste clitice pronominale? Motivul pentru care voi scrie acest articol este tocmai exercițiul cu numărul 5 de la subiectul al II-lea al modelului oficial de Evaluare Națională propus de M.E.C.. Poate pentru […]
Personajul literar: definiție, clasificare, tipologii
Ce este personajul literar? Cum ar trebui abordat într-un eseu? Ce rol are acesta? Acestea sunt doar câteva dintr-o suită de întrebări posibile, atunci când ne întâlnim cu acest concept. Personajul reprezintă o instanță / o entitate a textului narativ literar care are ca scop transmiterea (în manieră indirectă, evident) a concepției auctoriale cititorului. […]
Textul liric: expresivitate, secvență poetică, temă, motiv
Desigur că nu putem vorbi despre textul liric, fără să pătrundem puțin în etimologia termenului. Termenii liric și lirism provin din latinescul lyra (preluat din greaca veche) – acesta era instrumentul preferat al lui Apollo, zeul soarelui și al luminii, dar și protector al artelor. Să nu uităm că, la origini, poezia era asociată cu […]
Despre „déjà-vu”
Te-ai simțit vreodată în viață cuprins de un sentiment de déjà-vu? Este dificil de explicat această stare, fiind una subiectivă, dar astăzi ne vom concentra atenția asupra grafierii corecte a termenului. Des întâlnit prin filme, cărți, denumirea acestui sentiment provine din limba franceză, care are sensul de impresia trăirii unei întâmplări anterioare în timpul prezent. […]
„Totuna” sau „tot una”? Ce greșeală facem?
Discuția de astăzi se învârte în jurul omofonelor (construcții care se pronunță la fel, dar se scriu diferit, avâd și sensuri/utilizări diferite). Când folosim „totuna” și când folosim „tot una”? Rămâi pe pagină pentru a afla cum să le deosebim și cum să le utilizăm corect! Vorbim, așadar despre două construcții compuse: 1. „Totuna” […]
„Cumsecade” sau „cum se cade”?
Unele contexte probabil că ne ridică întrebarea scrierii corecte a acestui cumsecade. Este știut faptul că nu avem un răspuns corect și unul greșit, ambele forme sunt corecte, dar numai utilizate în conjunctura potrivită. Cumsecade este un adjectiv invariabil compus dintr-o structură prepozițională cum se cade, structură care este folosită independent de adjectiv. Dacă vom […]
„A se risca” sau „a risca”? Este acest verb reflexiv?
„Să ne riscăm” să scriem despre acest verb? Ei bine, avem de a face cu un verb adesea utilizat greșit – și anume, cu formă reflexivă. Să vedem ce-i cu acest verb „a risca” și care sunt „capcanele” sale! Atunci când vrem să exprimăm expunerea în fața unui pericol, punerea în primejdie, vom utiliza […]
Textul dramatic și arta spectacolului
Textele dramatice sunt texte literare scrise cu scopul de a fi jucate pe scena unui teatru (acesta este și motivul pentru care aceste texte presupun un spațiu și un timp limitat), existând un conflict dramatic, riguros construit, în care sunt antrenate personajele. În literatura română, printre scriitorii de texte dramatice (ei se numesc […]