Lecția de română

Verbul: definiție, conjugări, moduri și timpuri

Discutăm despre o altă parte de vorbire, printre cele mai complexe din punct de vedere al felxiunii sale și anume verbul. Verbul este parte principală de vorbire îndependentă și flexibilă care exprimă acțiunea, starea sau existența. În funcție de terminația lor la forma de infinitiv, verbele se grupează în patru conjugări: Conjugarea I: cuprinde verbele […]

Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 29)

În clipul de mai jos am încercat să parcurg modelul cu numărul 29, pus la dispoziție de Ministerul Educației pentru cei de clasa a opta. Desigur că materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid util pentru ca elevii […]

Diftongul, triftongul și hiatul

Avem nevoie și de puțină fonetică la examen. Din acest motiv ne vom concentra atenția asupra a ceea ce înseamnă diftong, triftong și hiat. Diftonul, triftongul și hiatul reprezintă combinații de timbre vocalice (sunete vocalice). Pentru a putea vorbi de acestea trebuie să fim capabili să  despărțim cuvintele în silabe și să recunoaștem foarte bine […]

Verbele copulative ale limbii române

Vom vorbi în cele ce urmează despre predicatul nominal și despre verbele copulative ale limbii române: un subiect de interes, destul de complex și pe care sper să-l lămurim cu această ocazie, odată și pentru totdeauna.   Atunci când vorbim despre verbe în limba română, luăm în calcul trei posibile valori morfologice: predicativ, copulativ și […]

Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 28)

În clipul de mai jos am încercat să parcurg modelul cu numărul 28, pus la dispoziție de Ministerul Educației pentru cei de clasa a opta. Desigur că materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid util pentru ca elevii […]

Mărcile eului liric

Este de știut că genul liric se caracterizează prin subiectivitate. Să vedem care sunt mărcile subiectivității (mărcile eului liric) prin care este evidențiată aceasta. Eul liric reprezintă vocea scriitorului în operele care aparțin genului liric, prin care se transmit în mod direct gânduri, sentimente, trăiri, care pot fi intentificvate la nivelul mărcilor lexico-gramaticale. Mărcile lexico-gramaticale […]

Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 27)

În clipul de mai jos am încercat să parcurg modelul cu numărul 27, pus la dispoziție de Ministerul Educației pentru cei de clasa a opta. Desigur că materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid util pentru ca elevii […]

Imaginile artistice: definiție, clasificare, exemple

Să vedem care sunt imaginile artistice și cum le recunoaștem într-un text la prima vedere. Vă sunt prezentate pe rând, însoțite fiind de exemple. Imaginile artistice sunt o reprezentare a realității prin intermediul simțurilor, o reflectare artistică prin cuvinte cu valoare estetică, care se regăsesc în texte literare. Ele se clasifică în imagini vizuale, auditive, […]

Valorile morfologice ale lui „un” și „o”

„Un” și „o” sunt două cuvinte care pot prelua mai multe valori morfologice în funție de contexul în care se utilizează. Le vom lua pe rând, cu exemple clare. Începem în această oridine, și anume cu „un”, care poate să fie: Articol nehotărât: Privea spre un cal alb. Adjectiv pronominal nehotărât: Un copil plânge, iar […]

Page 74 of 85
1 72 73 74 75 76 85
Derulează în sus
error: Conținut protejat