Lecția de română

„Copie de pe buletin” sau „copie după buletin”?

Știm că birocrația ia proporții din ce în ce mai mari, de accea trebuie să fim bine pregătiți. Întâlnim atâtea moduri de exprimare, unele oficiale, altele mai puțin, încât uneori stăm și ne gândim cum e corect: „Copie de pe buletin” sau „copie după buletin”? Înainte de a stabili răspunsul corect este nevoie de o […]

„Cearșaf” sau „cearceaf”?

Cel mai bun costum de Halloween va rămâne cearșaful. Am spus bine? Să fie cearșaf sau cearceaf? Să deschidem cărțile pentru a ne informa. Începem cu etimologia lui, cea care ne conduce spre lexemul de origine turcă çarșaf. Vă îndrumăm să citiți definiția oferită de Dicționarul explicativ al limbii române a substantivului neutru despre care […]

„Fratricid” sau „fraticid”? Care este forma corectă a cuvântului?

Cum numiți crima comisă între frați sau persoana care săvârșește această faptă? „Fratricid” sau „fraticid”? Care credeți că este forma corectă a cuvântului? Amintim că termenul provine din latină fratricida, regăsit fiind și în alte limbi romanice precum franceza(fratricide) sau italiana(fratricido). Observăm că în toate cele trei exemple litera r este păstrată în interiorul cuvintelor. […]

Voi cum spuneți? „Omologă” sau „omoloagă”?

Fie că ne gândim la matematică, chimie, biologie sau sociologie va fi de dorit să utilizăm corect termenii în funcție de semnificația lor. Voi cum spuneți? „Omologă” sau „omoloagă”? Nu putem răspunde cu grabă întrebării, ci doar după ce ne informăm deoarece am putea cădea în capcană. Adjectivul neologic provine din limba franceză de la […]

„Iona” de Marin Sorescu: particularități de construcție ale unui text dramatic neomodernist

Iona de Marin Sorescu       Teatrul modern renunță adesea la distincțiile dintre specii: dacă dramaturgia tradițională distingea clar speciile (comedie, dramă, tragedie), modernitatea va topi aceste concepte, apărând astfel obiecte hibride, care depășesc rigorile clasice: teatrul absurdului, spre exemplu, ori tragi-comedia, teatrul-parabolă, inserții lirice, valorificarea ori reinterpretarea miturilor, teatrul de idei etc..   […]

Când scriem cu „â”? Dar cu „î”?

Când scriem cu â? Dar cu î?     Chiar dacă regula de folosire a literelor â, respectiv î a intrat de mult timp în vigoare, unii nu o respectă pentru că nu cunosc toate aspectele ei sau alții pentru că nu sunt de acord cu ea. Când scriem cu â? Dar cu î? Literele […]

„Către Galateea” de Nichita Stănescu: particularități de construcție ale unui text liric neomodernist

Către Galateea de Nichita Stănescu         Iată-ne ajunși și la Nichita Stănescu: După Mihai Eminescu și Tudor Arghezi, Nichita Stănescu este considerat al treilea mare inovator al limbajului poetic în literatura română. Neomodernismul este curentul despre care vom discuta astăzi: un curent literar postbelic, conturat în jurul revistei Albatros, condusă de Geo […]

„A excalada” sau „a escalada”? Voi cum scrieți?

Mulți consideră escaladarea un sport extrem. Dar dacă ne gândim la acțiunea în sine, cum scriem? A escalada sau a excalada? Etimologia verbului o regăsim în franțuzescul escalader. Foarte des cădem în plasa literei x care este pronunțată cu ajutorul grupul de sunet cs sau gz. O situație asemănătoare, dar nu identică întâlnim și aici. […]

„Moromeții” de Marin Preda: particularități de construcție ale unui roman postbelic

Moromeții de Marin Preda       Literatura a fost întotdeauna raportată la contextul socio-politic al vremii: cum de altfel, prin literatură putem vedea o reflectare a realității, mai mult sau mai puțin fidelă – influențată, evident, de viziunea inedită a autorului, nu e de mirare că tendințele vor fi resimțite și aici. Dacă ne […]

Page 65 of 101
1 63 64 65 66 67 101
Derulează în sus
error: Conținut protejat