Lecția de română

Când scriem cu „â”? Dar cu „î”?

Când scriem cu â? Dar cu î?     Chiar dacă regula de folosire a literelor â, respectiv î a intrat de mult timp în vigoare, unii nu o respectă pentru că nu cunosc toate aspectele ei sau alții pentru că nu sunt de acord cu ea. Când scriem cu â? Dar cu î? Literele […]

„Către Galateea” de Nichita Stănescu: particularități de construcție ale unui text liric neomodernist

Către Galateea de Nichita Stănescu         Iată-ne ajunși și la Nichita Stănescu: După Mihai Eminescu și Tudor Arghezi, Nichita Stănescu este considerat al treilea mare inovator al limbajului poetic în literatura română. Neomodernismul este curentul despre care vom discuta astăzi: un curent literar postbelic, conturat în jurul revistei Albatros, condusă de Geo […]

„A excalada” sau „a escalada”? Voi cum scrieți?

Mulți consideră escaladarea un sport extrem. Dar dacă ne gândim la acțiunea în sine, cum scriem? A escalada sau a excalada? Etimologia verbului o regăsim în franțuzescul escalader. Foarte des cădem în plasa literei x care este pronunțată cu ajutorul grupul de sunet cs sau gz. O situație asemănătoare, dar nu identică întâlnim și aici. […]

„Moromeții” de Marin Preda: particularități de construcție ale unui roman postbelic

Moromeții de Marin Preda       Literatura a fost întotdeauna raportată la contextul socio-politic al vremii: cum de altfel, prin literatură putem vedea o reflectare a realității, mai mult sau mai puțin fidelă – influențată, evident, de viziunea inedită a autorului, nu e de mirare că tendințele vor fi resimțite și aici. Dacă ne […]

„Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu: particularități

Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu         Mergem mai departe, iar astăzi vom vorbi despre Ultima noapte de dragoste, întâia noate de război: un roman emblematic al perioadei interbelice literare românești – vom vedea imediat și de ce fac o asemenea afirmație. Ceea ce trebuie să menționăm […]

„Baltagul” de Mihail Sadoveanu: particularități de construcție ale unui roman interbelic

Baltagul de Mihail Sadoveanu       Vorbim astăzi despre „Ceahlăul” prozei românești -unul dintre cei mai importanți prozatori ai literaturii noastre – Mihail Sadoveanu. Opera sa pledează, în genere, pentru un paseism autentic, punând pe un piedestal lumea rurală autohtonă. La Sadoveanu, de obicei, moderitatea este privită ca o alterare, ca o distrugere a […]

„Analogă” sau „analoagă”?

Cu toții facem analogii atunci când este nevoie să comparăm două obiecte, dar haideți să ne oprim astăzi asupra cuvântului de gen feminin care desemnează această corespondență. Voi cum o numiți? Analogă sau analoagă? Dacă ne referim puțin la etimologia lui, termenul este regăsit în limba latină sub forma analogus. Aducem în prim-plan un adjectiv […]

„Ion” de Liviu Rebreanu: particularități de construcție ale unui roman interbelic

Ion de Liviu Rebreanu         Începem în forță acest articol, cu un citat din Eugen Lovinescu, din Istoria literaturii române contemporane: „Ion e cea mai puternică creație obiectivă a literaturii române și cum procesul firesc al epicei este spre obiectivare, poate fi pus pe treapta ultimă a scării evolutive”. Vorbim astăzi despre […]

„Odată” sau „o dată”? Cum utilizăm aceste construcții?

Despre această pereche de ortograme vom discuta astăzi: „odată” și „o dată”. Când scriem legat, când scriem despărțit? Ce deosebiri morfologice există între ele? Dar semantice? Rămâneți cu noi să lămurim și această mică „enigmă”, dacă o putem numi așa.   Să le luăm pe rând și să vedem cum pot fi întrebuințate fiecare!   […]

Page 60 of 95
1 58 59 60 61 62 95
Derulează în sus
error: Conținut protejat