Jocuri

Predicativa (PR)

Subordonata predicativă este propoziția care îndeplinește funcția sintactică de nume predicativ pe lângă un verb copulativ (la mod personal sau nepersonal) din propoziția regentă. *Verbul copulativ din regentă are funcția de predicat nominal incomplet *Dacă predicatul nominal este unul complet, subordonata care îi va urma, nu va fi predicativă: Este bine /să asculți de părinți.: […]

Funcțiile sintactice ale adjectivului

Astăzi o să vorbim despre funcțiile sintactice ale adjectivului. Dar înainte să discutăm efectiv despre aceste funcții, să ne amintim câteva lucruri despre această parte de vorbire: Adjectivul este partea de vorbire flexibilă care exprimă însușirea (calitatea) unui obiect: El însoțește un substantiv cu care se acordă în gen, număr, caz Atunci când însoțește un […]

Complementul de agent

Vorbim astăzi despre acest complement necircumstanțial, care indică autorul unei acțiuni pasive, iar dacă aruncăm o privire la originea termenului, acesta devine cu atât mai clar (ago,ere = lat. a face, agens,tis (participiul latinesc, traductibil prin “cel ce face [o acțiune]”. Complementul de agent este parte de propoziție secundară care indică autorul unei acțiuni exprimate […]

Pastelul: definiție, trăsături, încadrare

Să vorbim și despre pastel: opera lirică în versuri în care autorul își transmite în mod direct sentimentele, gândurile, emoțiile, prin descrierea unui tablou de natură și utilizarea a numeroase mijloace de expresivitate artistică. Care sunt trăsăturile acestei specii? Haideți să le enumerăm mai jos: prezența unui eu liric contemplator, trăsătură demonstrabilă prin mărcile lexico-gramaticale […]

Valorile morfologice ale lui “ce”

Așa cum am discutat și în alte articole recente – despre diverse valori morfolofice a unor cuvinte aparent simple, banale – vom discuta și astăzi despre un cuvânt la fel de simplu: “ce”. Haideți să vedem care sunt valorile morfologice ale lui “ce”: pronume relativ: Nu știu ce ai zis! adjectiv pronominal relativ: Nu vedea […]

Valorile morfologice ale lui “mi”

Despre valorile morfologice ale lui “mi” vom discuta în cele ce urmează. Poate e o noutate pentru unii dintre noi, dar acest “mi” îndeplini multe roluri în limba română. Vom încerca să inventariem aceste valori și să exemplificăm, desigur, fiecare caz în parte. Așadar, valorile morfologice ale lui “mi” sunt: Pronume personal (persoana I, singuar, […]

Semnele de punctuație și ortografie – clasele primare

Astăzi vom discuta despre semnele grafice de punctuație și semnele de ortografie însoțite de explicații și exemple. Punctul (.) Marchează sfârșitul unei propoziții enunțiative. Exemplu: Îi place să citească. Se utilizează pentru prescurtări. Exemplu: C.F.R. Semnul Întrebării (?) Se utilizează la sfârșitul propozițiilor interogative. Exemplu: Când mergem la munte? Semnul exclamării (!) Marchează sfârșitul unei […]

Rezumatul

Despre rezumat am de gând să vorbesc în cele ce urmează. De ce este important rezumatul? Când îl utilizăm și mai ales, cum îl facem? Acest material ne este util atât pentru examenul național, dar și pentru prelucrarea oricărui text narativ (sau dramatic) la prima vedere. Citește cu atenție explicațiile de mai jos, indiferent dacă […]

Câinele și cățelul de Grigore Alexandrescu (fișă de lucru interactivă pentru clasele primare)

Textul de mai jos prezintă povestea unor câini. Citiți și vedeți dacă există vreo diferență între câine și câțel. „Cât îmi sânt de urâte unele dobitoace, Cum lupii, urşii, leii şi alte câteva, Care cred despre sine că preţuiesc ceva! De se trag din neam mare, Asta e o-ntâmplare: Şi eu poate sânt nobil, dar […]

Page 44 of 49
1 42 43 44 45 46 49
Derulează în sus
error: Conținut protejat