Dacă tot e vară, mai „răcorim” puțin discuțiile și pe acest site, fapt pentru care astăzi vom discuta despre forma de plural a substantivului „pârâu”. Care credeți că este forma corectă: „pârâuri” sau „pâraie”? Pe unii s-ar putea să îi surprindă răspunsul. Tendința este ca, odată ce am făcut asocierea cu substantivul „râu”, să […]
„Coperte” sau „coperți”? Care este varianta corectă?
Mai trebuie, din când în când, să deschidem câte-o carte (indicat ar fi să o facem cât mai des, pentru sănătatea noastră psiho-emoțională)! Tema articolului de astăzi este tocmai cartea, întrucât vom vorbi despre substantivul „copertă”. Care este pluralul corect pentru acest substantiv: „coperte” sau „coperți”? Înainte de a merge și mai departe, haideți […]
Sensurile cuvintelor: propriu și figurat
Să discutăm despre sensurile cuvintelor în funcție de noțiunile pe care le denumesc. Există două sensuri pe care le putem atribui termenilor: cel propriu și cel figurat. Cuvintele pot avea mai multe sensuri în funcție de ce imagine trezesc în mintea cititorului. Ne propunem să explicăm ce presupune fiecare dintre acestea, prezentându-le pe rând și […]
De unde provine termenul „drujbă”?
Ce legătură are „drujba” cu „prietenia”? Există o relație destul de strânsă între cei doi termeni. Citește și află care este aceasta. În limba română există destul de puține cuvinte de origine rusă, printre care se numără și substantivul „drujbă”, care are sensul actual conform DEX, drujbă, –be s. f. mașină-unealtă având un lanț prevăzut cu dinți […]
Genul liric: mesajul textului literar. Cum rezolvăm o astfel de cerință?
Despre mesajul unei opere literare vom discuta în cele ce urmează. Prin urmare, vom propune un model de rezolvare (un șablon) care să ne ajute să redactăm compunerile care au drept cerință analiza mesajului unui text liric. Firește că posibilitățile de rezolvare pot fi diverse, iar acest model nu se pretinde a fi unică modalitate […]
Genul liric. Relația dintre titlu și conținut. Cum abordăm această cerință?
Despre relația dintre titlu și conținut vom discuta acum. În cele ce urmează, vom propune un model de rezolvare (un șablon) care să ne ajute să redactăm compunerile care au ca cerință abordarea semnificațiilor titlului într-o operă lirică. Desigur că posibilitățile de rezolvare pot varia, iar acest model nu se pretinde a fi unică modalitate […]
Funcțiile sintactice ale verbelor (formele nepersonale)
Ce facem cu aceste forme nepersonale? Verbul este una dintre cele mai complexe părți de vorbire ale limbii, fapt pentru care “căile lui sunt adesea lungi și necunoscute”. Ceea ce vom încerca în această lecție este să mai aducem puțină lumină în ceea ce-l privește. De obicei, atunci când spunem verb, spunem acțiune, dinamism, mișcare, […]
Subiectiva (SB)
Propoziția subordonată subiectivă este propoziția care reprezintă echivalentul unui subiect la nivelul frazei; (propoziția cu funcția sintactică de subiect); se impune relația de dependență obligatorie (inerență); această denumire, se referă la faptul că între subiect/subordonata subiectivă și predicat există un permanent acord pe care acestea două și-l impun reciproc. verbul regent al subiectivei este obligatoriu […]
Ia să vedem care pe care! O luptă tumultuoasă și fără de sfârșit…
Astăzi o să vorbim despre cea mai vehiculată dintre greșelile de limbă română. Este imposibil să nu te fi întâlnit cu ea până acum, sau să nu fi auzit pe vreunu’/vreuna corectând: “pe care!”, în loc de “care”. Explicația are și ea mai multe “tentacule”, fapt pentru care trebuie să avem în vedere câteva situații […]