În urma celor învățate la începutul clasei a VII-a, elevii vor fi capabili să rezolve grilele extrase din testele de Evaluare Națională emise de Ministerul Educației. Grilele pregătite cuprind exerciții bazate pe VOCABULAR și FONETICĂ. Setul conține 10 grile care așteaptă să fie rezolvate. Descarcă fișa și evaluează-ți de pe acum copilul pentru a fi […]
Derivarea: definiție, clasificări, dificultăți + fișă de lucru PDF
Derivarea Derivarea reprezintă mijlocul intern de îmbogățire a vocabularului care constă în adăugarea de afixe (prefixe sau sufixe) unei rădăcini cu scopul obținerii de cuvinte noi. Rădăcina: reprezintă grupul de litere (sunete) comun cuvântului de bază și termenilor derivați. Este ceea ce se conservă în întreaga familie lexicală. Totodată, trebuie menționat că, în anumite […]
Conversiunea: fișă de lucru pentru clasa a VIII-a
Conversiunea, alături de derivare și compunere, reprezintă unul dintre mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului limbii române. Ce presupune acest procedeu? Ei bine, trecerea unui cuvânt de la o parte de vorbire la alta. Nu toate părțile de vorbire au capacitatea aceasta, bineînțeles. Prin conversiune pot fi obținute substantive (cel mai adesea, prin articulare), adjective, […]
DERIVAREA: fișă de lucru (clasa a VII-a)
Copilul dumneavoastră a învățat la școală DERIVAREA? E momentul să începeți să aplicați informațiile teoretice împreună cu el. Pentru a vă veni în ajutor am pregătit o fișă de lucru la nivel de clasa a VII-a. Aceasta cuprinde zece exerciții organizate în trei pagini. Șansele ca anul viitor la Evaluarea Națională să cadă minimum un […]
Sensul corect al cuvântului (neologic): test de 20 de întrebări + variantă PDF
Bine ați revenit la Vox Valachorum. Astăzi v-am pregătit un material deosebit: un test de 20 de întrebări care ne poate ajuta să ne îmbogățim vocabularu. Trebuie să identificăm sensul corect al cuvântului pentru a obține un punctaj cât mai bun. Cuvintele au fost selectate din categoria limbajului livresc, așadar nu vorbim despre cele […]
„Îmbâcsit” sau „îmbâxit”? Cum scriem corect?
Vorbim astăzi despre un verb mai degrabă specific stilului de zi cu zi (colocvial). Îl auzim, cel puțin unii dintre noi, destul de des, tocmai de aceea i-am dedicat astăzi un articol în sine. Cum vom scrie corect: „îmbâcsit” sau „îmbâxit”? Înainte de a merge mai departe, trebuie să stabilim un lucru important: înaintea lui […]
TEST: Cu câți „n” se scrie?
Nu de puține ori vedem că litera „n” apare dublată, iar alteori lipsește atunci când e nevoie să apară. Să reținem următorul lucru: litera „n” se va dubla numai atunci când avem în față cuvinte derivate cu prefixul în- + un cuvânt care are drept inițială tot „n”. De pildă: în + noapte = înnoptat, […]
VOCABULAR: 30 de paronime + sensurile lor
De multe ori paronimele ne aduc zâmbetul pe buze pentru că se produc erori care nu justifică sensul cuvântului utilizat. Asemănarea formală a termenilor nu permite substituția termenilor, iar necunoașterea sensului lor duce la confuzii de ordin lexical. „Paronim” provine din grecescul „para” care poartă însemnătatea de aproape/lângă, iar „onoma” are sensul de nume. Vasăzică […]
Derivarea, compunerea și conversiunea (Marele test despre mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului: 50 de întrebări)
Derivarea, compunerea și conversiunea reprezintă mijloacele interne de îmbogățire a vocabularului românesc (și nu numai). Aceste procedee facilitează dinamica limbii, permițându-ne să creăm noi înșine / însene cuvinte de care avem nevoie pentru a exprima diferite realități. Le numim mijloace interne, întrucât ele uzează de cuvinte deja existente în limbă, oferindu-le noi contexte de actualizare. […]