Ne propunem să dezbatem structura generală a unui text argumentativ și să oferim câteva sfaturi legate de acesta. Examenul de Bacalaureat presupune o asemenea cerință (I.B.), de aceea dorim să venim în ajutor pentru o mai bună organizare a ideilor.
Argumentarea reprezintă un mijloc de a demonstra un punct de vedere privitor la o anumită temă. Așa că, scopul argumentării este acela de a convinge interlocutorul/cititorul să ofere crezare opiniei noastre. O părere fără argumente este doar o afirmație nejustificată. Acesta este de fapt secretul textului argumentativ de care trebuie să ținem cont.
Vom schița o structură a textului argumentativ pe care o puteți folosi în redactarea propriului text.
I. IPOTEZA
- se prezintă clar ipoteza/teza de la care se pornește în argumentare ca o idee generală, o definire a temei puse în discuție;
- opinia personală referitoare la subiect; acordul sau dezacordul față de temă.
II. ARGUMENTAREA
Se prezintă minimum două argumente care să respecte structura:
- enunțarea ideii principale a argumentului (propriu-zis);
- dezvoltarea ideii prin explicații;
- exemplificarea (utilizarea exemplelor din viața personală/din textul propus/din viața culturală).
III. CONCLUZIA
- reluarea și întărirea ideii din ipoteză (formulată altfel), fără a adăuga noi idei în argumnetate.
Un text argumentativ reușit dispune de conectori care:
- introduc a doua parte a ipotezei: în opinia mea, consider că, părerea mea este că etc.;
- introduc argumentele: în primul rând, mai întâi de toate, în al doilea rând, având în vedere că, pe de-o parte, pe de altă parte etc.;
- introduc concluzia: în concluzie, deci, așadar, prin urmare etc.;
- ajută la exemplificare: de exemplu, spre exemplu, de pildă etc.;
Înainte de a începe scrierea textelor, notați-vă argumentele succint și clar pe o ciornă. Organizarea vă va ajuta în porționarea timpului și la încadrarea în spațiul precizat în cerință.
Un alt sfat înainte de a redacta textul argumentativ este să citiți cu atenție și normle de redactare după care textul va fi punctat. Este posibil să vi se ceară expunerea exemplelor din tetxul propus la subiectul I. A. Este important să ținem cont de acest lucru, să corelăm argumentele noastre cu fragmentul existent, altfel vom fi depunctați.
Ar fi de dorit să ne formulăm o părere pro/contra după care să ne construim întreg discursul, fără să îl fragmentăm într-un argument pro și celălalt contra. Nu este greșit nici modul acesta de redactare, însă opinia noastră va fi mai dificil de argumentat.
Ești în clasa a VIII-a sau ai un copil în clasa a VIII-a? Dacă ești interesat de minipachetul nostru de materiale gratuite, poți avea acces la el imediat. Tot ce trebuie să faci este să îți introduci adresa de e-mail și numele în căsuțele de mai jos:
Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi!
Încearcă și cursurile noastre!
Alte sugestii pentru tine:
Moduri și timpuri verbale: exerciții (30 de cerințe)
Verbul: moduri și timpuri (test grilă de 30 de întrebări)
Moduri și timpuri verbale: exerciții (30 de cerințe)
JOC: conjuncții subordonatoare specializate
Rezolvarea subiectului Evaluării Naționale (25 iunie 2024)