Testul de astăzi este despre forma corectă a verbului „a fi”. Acest verb poate fi adesea problematic în limba română, mai ales din cauza faptului că vorbim despre un verb neregulat. Ce înseamnă asta? Ei bine, acest verb nu păstrează un singur radical, ci își modifică (sau chiar își schimbă total) forma de la o […]
Timpurile modului indicativ (test de 50 de întrebări)
Astăzi recapitulăm timpurile modului indicativ. Materialul interactiv din cadrul acestui articol se compune din 50 de astfel de exerciții. Modul de abordare e simplu: ți se dă un verb conjugat (la unul dintre timpurile modului indicativ), iar tu trebuie să îl identifici și să îl selectezi din lista dată. Un astfel de material se […]
Modul verbului (test de 50 de întrebări)
Astăzi, dragii mei, recapitulăm modul verbului. Vorbim despre o categorie gramaticală esențială pentru poziția sintactică de predicat. E important să stăpânim aceste noțiuni, mai ales dacă urmează să ne confruntăm cu un examen. Dar ce înseamnă „modul verbului”? Haideți să vedem ce spune Dicționarul Explicativ al Limbii Române: 2. Categorie gramaticală specifică verbului, prin […]
Toate exercițiile de la Evaluarea Națională (+teorie, exemple, exerciții, recomandări)
Toate cerințele de la Evaluarea Naționlă (+teorie, exerciții, recomandări) În acest articol mi-am propus să ofer o perspectivă de ansamblu cu privire la acest examen. Voi lua, așadar, fiecare exercițiu în parte și voi adăuga câteva comentarii pe marginea sa. Ideea acestui material este, până la urmă, să familiarizăm elevii cu conținutul, dar și […]
Sortează cuvintele în funcție de partea de vorbire
Sortează cuvintele în funcție de partea de vorbire Revenim cu un nou material astăzi. Este un exercițiu compus din 40 de cerințe care presupune sortarea cuvintelor în clasele morfologice corecte. Astfel, elementele evidențiate (bold) trebuie așezate în categoria corectă. E simplu. La final de tot, apeși pe „Trimite răspunsurile” și gata; afli dacă […]
Despre „ca” și „c-a”. Care e forma corectă? Cum le folosim?
O altă chestiune foarte adesea întâlnită: „ca” și „c-a”! Astăzi vom vorbi despre utilizarea corectă a celor două situații. De la bun început vom face precizarea că ambele variante sunt funcționale și des întâlnite, însă trebuie să știm și cum o vom face! Așadar, avem forma „ca” (fără cratimă) și varianta „c-a” (cu cratimă). Le […]
Prepoziția (test de 30 de întrebări)
Prepoziția Prepoziția este o parte de vorbire neflexibilă, utilizată pentru realizarea raportului de subordonare la nivelul propoziției. Putem clasifica prepoziția după mai multe criterii: după formă, după origine, după cazul pe care îl impune; prepoziția nu are, independent, funcție sintactică, dar poate fi încărcată semantic, pentru a indica o anumită valoare. În limba română, […]
Gradele de comparație la adjectiv și la adverb
Gradele de comparație Bine ai venit pe Vox Valachorum! În cadrul acestui articol mi-am propus să vorbesc despre gradele de comparație. Cum le definim? La ce folosesc? Cum le utilizăm corect? Ei bine, gradele de comparație (numite și grade de intensitate) se referă la o categorie gramaticală a adjectivului și a adverbului care reflectă […]
Despre „ca”: prepoziție sau conjuncție?
Astăzi vorbim despre cuvântul „ca”! Ce este „ca”: prepoziție sau conjuncție? Scopul articolului de astăzi este de a lămuri, odată pentru totdeauna, care sunt valorile acestui cuvânt. Îi spunem deocamdată cuvânt (și atât), pentru că vrem să stabilim unde îl încadrăm, din punct de vedere morfologic. Mulți elevi îl consideră pe acest „ca” și […]