Despre acest problematic “cel / cea / cei / cele” vă voi vorbi în rândurile ce urmează. Ce valori are el? Când e articol demonstrativ și când nu? Hai să vedem, prin exemple concrete – așa cum ne place nouă – cum punem capăt acestor confuzii!

Aceste articole se raportează la noua programă, prin urmare, ele pot fi utile atât cadrelor didactice pentru predare, cât și elevilor care vor susține examenul de Evaluare Națională.

 

În combinație cu un adjectiv, “cel” poate avea două valori:

 

I.  Poate fi articol demonstrativ atunci când:

  • leagă un nume propriu de un atribut subordonat: Ștefan cel Mare, Mircea cel Bătrân, Ioana cea înaltă, Gabi cea bună la matematică etc.
  • este  marcă a superlativului relativ doar atunci când apare împreună cu morfemul “mai”: cel mai frumos, cea mai îndrăzneață, cei mai curioși etc.
  • apare fără componenta “mai” pe lângă un substantiv articulat cu articol hotărât: băieții cei silitori, examenele cele grele, orele cele plictisitoare etc..

 

 

II. În absența unui substantiv, “cel” va deveni pronume semiindependent (înlocuind, practic, substantivul care lipsește): cei curioși, cel inteligent, cea îndrăzneață, cele roșii, cei albaștri etc..

 

Este denumit proume semiindependent, întrucât susbtituie un substantiv, însă nu se poate exprima fără a fi însoțit de un adjectiv sau de un alt subordonat:

 

Cel deștept a intrat primul. (subiect exprimat prin pronume semiindependent, deștept – atributul acestui subiect, exprima prin adjectiv).

Cea de acolo va merge cu voi.

Nu știu la ce se referă cei de lângă bancă.

Cele din Spania erau mai bune pentru ce aveam noi nevoie.

 

 

Link către canalul nostru de YouTube:

Dă-ne un like pe FACEBOOK(click) :)!

Follow pe Instagram instagram vox valachorum

Manualul digital Vox Valachorum: aici

 

Vezi și:

Model de simluare (grilă) pentru E.N. 2021 – propus de noi

Valorile morfologice ale lui “un” și “o”. Vezi câte valori pot avea aceste simple cuvinte!

Valorile morfologice ale lui “a”: o simplă literă poate ocupa diverse funcții în comunicare.

 

 

Please Login to Comment.