Cum ți s-ar părea un curs de gramatică online? Răspunde cât mai sincer la sondajul de mai jos. Se încarcă… Link către canalul nostru de YouTube: Dă-ne un like pe FACEBOOK(click) :)! Încearcă și: Substantivul: definiție, clasificări (+quiz online) Gradele de comparație ale adjectivelor
Diatezele verbelor: activă, reflexivă și pasivă
Atunci când discutăm despre verb este nevoie să amintim și de diatezele lui. Să vedem ce înțelegem prin diateze și care sunt acestea. Diatezele verbelor reprezintă fomele pe care le ia această parte de vorbire (flexibilă) pentru a exprima relația dintre acțiune și subiectul gramatical (cel care acționează). Diatezele sunt în număr de trei în […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 21)
În clipul de mai jos am încercat să parcurg modelul cu numărul 21, pus la dispoziție de Ministerul Educației pentru cei de clasa a opta. Desigur că materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid util pentru ca elevii […]
Despre “niște”: ce valori morfologice poate avea?
Avem de a face astăzi cu “niște” – un cuvânt de-a dreptul interesant, care merită o atenție aparte, fapt pentru care îi voi dedica un articol separat: unde “articol” este cuvântul noastru cheie. Acest “niște”, despre care vorbim în cele ce urmează, poate avea două valori morfologice: aceea a adjectivului pronominal nehotărât și aceea a […]
Cuvinte cu sens opus: explicații, exemple și exerciții – clasele primare
După ce am identificat cuvintele cu sens asemănător vine momentul să descoperim și altele. Să pornim în cautarea cuvintelor cu sens opus! Rezolvă și vezi cât de bine te descurci. Cuvintele cu sens opus (antonimele) au forme și înțelesuri diferite. De exemplu: a veni-a pleca; zi-noapte, bun-rău. Ele se pot forma prin adăugarea la începutul […]
Verbul „a empatiza”. Despre existența și inexistența sa
Foarte mulți dintre noi utilizăm verbul „a empatiza” în diverse situații, probabil fără a ne fi gândit vreodată că acesta ne ridică câteva semne de întrebare. Există el în limba română? „A empatiza” a luat sensul de „a te pune în locul celuilalt”. Chiar dacă nu vă vine a crede, în momentul actual acest verb […]
„Ai noștri” sau „ai voștri”? Cu câți „i” scriem?
Propoziția: „Băieții voștrii sunt cuminți.” conține o greșeală. Dar care este aceea? Vă ofer un indiciu. Are legătură cu numărul de „i”, dar nicidecum în cazul cuvântului băieții. Haideți să vedem cum o putem corecta. Deseori pronunția unui cuvânt pare înșelătoare, deoarece vocalele finale pot fi ușor prelungite. Pentru a stabili cu câți „i” scriem […]
„Încontinuu” sau „în continuu”?
În unele locuri identificăm scrierea lui întru-un singur cuvânt, „încontinuu”, alteori în două cuvinte, „în continuu”. Care este misterul din spatele grafierii acestora? Încontinuu este ca parte de vorbire adverb (compus prin alăturare), cu are sensul de mereu, întruna, neîntrerupt, recunoscut prin faptul că determină un verb. De exemplu: Citește încontinuu de câteva zile. (citește […]
De unde provine termenul „drujbă”?
Ce legătură are „drujba” cu „prietenia”? Există o relație destul de strânsă între cei doi termeni. Citește și află care este aceasta. În limba română există destul de puține cuvinte de origine rusă, printre care se numără și substantivul „drujbă”, care are sensul actual conform DEX, drujbă, –be s. f. mașină-unealtă având un lanț prevăzut cu dinți […]