Blog

Valorile morfologice ale lui “a”

Discutăm astăzi despre valorile morfologice ale lui a. Deși, aparent, este o simplă literă, “a” poate îndeplini numeroase valori, în funcție de contextul în care este utilizat. Astfel că, valorile morfologice ale lui a sunt: Articol hotărât: Casa de pe deal nu se mai vedea. Articol posesiv-genitival: Cartea este a Mioarei. Prepoziție cu cazul acuzativ: […]

Subiectiva (SB)

Propoziția subordonată subiectivă este propoziția care reprezintă echivalentul unui subiect la nivelul frazei; (propoziția cu funcția sintactică de subiect); se impune relația de dependență obligatorie (inerență); această denumire, se referă la faptul că între subiect/subordonata subiectivă și predicat există un permanent acord pe care acestea două și-l impun reciproc. verbul regent al subiectivei este obligatoriu […]

Cuvinte cu același sens – clasele primare

Ce înțelegem prin cuvintele cu același înțeles? Citește și răspunde întrebărilor care te așteptă mai jos. Unele cuvinte au același înțeles/ sens, dar au forme diferite. De exemplu, fiecare dintre cuvintele: „zăpadă”, „omăt, „nea” înseamnă precipitație atmosferică solidă. Totodată un cuvânt poate avea același înțeles cu o expresie(exemplu: a demonstra – a da dovadă) sau […]

Valorile morfologice ale lui “o”

Litera (și sunetul) “o” nu se limitează la a fi  un simplu simbol grafic în limba noastră. Valorile morfologice ale lui o pot fi multiple, în funcție de contextul în care este folosit, fapt pentru care, am decis să tratăm și acest caz aparte. Prin urmare, valorile morfologice ale lui o sunt: articol nehotărât:  Am […]

Despărțirea în silabe – clasele primare

Cât de bine te descurci la despărțirea cuvintelor în silabe? Răspunde și învață! Toate literele din limba noastră așezate într-o anumită ordine alcătuiesc alfabetul limbii române (A,  Ă,  Â, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L ,M, N, O P, Q, R, S, Ș, T, Ț, U, V, W, X, Y, […]

Completiva directă

Subordonata  completivă directă este propoziția care completează sensul unui verb/al unei locuțiuni verbale/ sau al unei interjecții tranzitive din regentă: propoziția care îndeplinește funcția de complement direct.   Tranzitivitatea se referă la calitatea unui verb de a accepta (de a putea avea) un complement direct (sau completive directe, după caz). Excepție fac întotdeauna: -seria verbelor […]

Verbul “a crea” și numărul de “e”-uri

Știm că verbul “a crea” ridică diverse dificultăți în scriere, mai ales dacă ne raportăm la modul indicativ, timpul prezent (aici se poate adăuga și conjunctivul, prezent) Cu câți “e” s-o mai scrie și “crea” ăsta? Poate nu ești sigur dacă e unul sau doi; de aceea am convenit să scriem și despre această confuzie. […]

Omonime, omografe și omofone

Vom discuta în cele ce urmează și despre o categorie semantică foarte importantă pentru noi: omonimele (precum și omografele și omofonele). Omonimele reprezintă cuvinte cu formă identică, dar sens total diferit (de exemplu: Tot sare în pat./Pune niște sare în ciorbă!) Ele se împart în mai multe cagegorii: omonime lexicale: cuvinte care aparțin aceleiași clase […]

Subiectul pentru clasele primare

După ce ai recapitulat predicatul, vine momentul să te ocupi și de subiect. Vezi cât de bine te descurci. Subiectul este partea principală de propoziție care arată despre cine se vorbește în propoziție(cine face acțiunea/cine are caracteristica exprimată de predicat). Totodată, acesta se acordă cu predicatul și răspunde la întrebarea Cine?. Exemplu: Maria răsfoiește o […]

Page 147 of 161
1 145 146 147 148 149 161
Derulează în sus
error: Conținut protejat