Rezolvarea simulării examenului de Bacalaureat (limba și literatura română): 22.03.2021

simulare

Cum a fost la simulare? Te-ai descurcat bine? În acest articol, vom posta o propunere de rezolvare a acestui subiect! Compară cu ceea ce ai făcut tu și vezi cât de bine te-ai descurcat!

 

Mult succes!

 

Aici vei găsi propunerea noastră de rezolvare pentru simulare (este vorba despre simularea la limba și literatura română, din 22 martie 2021).

 

Rezolvarea simulării din 22 martie 2021

Subiectul I

 

A.

1. Prin secvența„în două cuvinte”, autorul vrea să sugereze faptul că va relata povestea pe scurt.

  1. Lucrarea în care autorul evocă atmosfera din familia sa, ca urmare a plecării tatălui său în război, poartă numele de „Scrisorile tatii”: „Tatăul meu, fiind militar, a plecat în război și îmi amintesc jalea din casă cu ocazia acestui eveniment. Aceste lucruri le-am scris în Scrisorile tatii”.
  2. O stare retrăită de autor la revenirea în Iași este satisfacția. Un fragment care poate ilustra acest fapt este: „când mă duc la Iași, când și când, cu adevărată voluptate cutreier străzile Iașului”.
  3. Scrisoarea din partea tatălui a produs bucurie familiei sale, întrucât aceștia aveau o dovadă că acesta este în viață: „credea că a fost ucis în război […] A doua zi a venit scrisoarea de la tata și, natural, cu aceasta bucuria pentru întreaga familie”
  4. Ion Creangă, spre deosebire de ceilalți profesori, avea o atitudine foarte prietenoasă și caldă față de elevi. Un citat reprezentativ, care poate susține această afirmație, este: „saluta pe copii, pe când ceilalți dascăli nici nu se uitau la ei”.

 

B.

Societatea reprezintă un organism viu, format din mai mulți indivizi care constiuie o colectivitate. Pentru o optimă funcționare a acestui circuit este necesar ca oamenii să nu aibă o atitudine individualistă, ci dimpotrivă, să dea dovadă de spirit civic și să se implice în dezvoltarea comunității la care aderă. Consider că este importantă implicarea civică în perioadele de criză.

În primul rând, implicarea în activități care să susțină societatea în situații-limită este benefică pentru depășirea acestor impasuri. Un exemplu pertinent, în acest sens, îl constituie producerea de scame a celor din familia autorului. Întrucât Crucea Roșie avea nevoie de aceste materiale pentru a trata răniții, familia lui Jean Bart a dat dovadă de spirit civic și s-a implicat benevol pentru a produce o parte din aceste materiale necesare.

În al doilea rând, implicarea civică poate consta în gesturi simple, banale, care, pe termen lung se demonstrează a fi foarte benefice. Dacă ar exista o majoritate care să dea dovadă de acest spirit civic, întreaga comunitate ar avea de câștigat. Un exemplu concret ar putea fi acela al unui cetățean care îndeamnă pe ceilalți să poarte masca de protecție în perioada unei pandemii, precum cea din prezent. Deși gestul este aparent banal, dacă ar fi făcut în masă, ar aduce schimbări remarcabile asupra sănătății celor din jur.

În concluzie, atitudinea cetățeanului față de comunitatea în care trăiește este proporțională cu bunul demers al acesteia. Implicarea civică este un factor valoros pentru protejarea și dezvoltarea unei societăți. Perioadele de criză pot fi străbătute mai ușor, dacă fiecare cetățean se implică.

 

Subiectul al II-lea

 

Prezența notațiilor autorului (numite și didascalii) presupune o caracteristică a textului dramatic. Aceste notații suplimentare anexate dialogului au rolul de a indica diverse informații suplimentare regizorilor, actorilor sau cititorilor – dacă textul este lecturat.

În fragmentul extras din Conu Leonida față cu reacțiunea de I. L. Caragiale, un prim rol al notațiilor autorului este acela de a oferi informații despre décor: „O odaie modestă de mahala. […] la dreapta, o ușă; la stânga, o fereastră. De-o parte și de alta a scenei, câte un pat de culcare”

Un alt rol al notațiilor, identificabil în fragmentul-suport, este acela de a contura portretul fizic al personajelor; în acest fragment, ni se oferă informații referitoare la vestimentația acestora: „Leonida e în halat, în papuci și cu scufia de noapte. Efimița e în camizol, fustă de flanetă roșie și legată la cap cu un tulpan alb”.

 

Pentru subiectul al III-lea

 

Moara cu noroc de Ioan slavici: particularități ale nuvelei

 

 

Link către canalul nostru de YouTube:

Dă-ne un like pe FACEBOOK(click) :)!

Follow pe Instagram instagram vox valachorum

Manualul digital Vox Valachorum: aici

 

Vezi și:

“Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” de Lucian Blaga: particularități de construcție ale unui text poetic interbelic

Rezolvarea testului 4 de antrenament pentru Evaluarea Națională (15 martie, 2021)

Rezolvarea testului 3 de antrenament pentru Evaluarea Națională (8 martie, 2021)

Rezolvarea simulării examenului de Bacalaureat (limba și literatura română): 22.03.2021

Please Login to Comment.

Derulează în sus
error: Conținut protejat