Ce este romanul doric?

Pentru că întâlnim multe nelămuriri legate de această temă, vă propunem o dezvăluire a romanului doric. Vom defini contextul și esența lui, alături de trăsături definitorii. Și nu în ultimul rând, vom numi scriitori reprezentanți pentru acest tip de roman. Romanul doric face parte din tipologia romanului românesc. Din perspectiva lui Nicolae Manolescu, creațiile epice […]

„Iona” de Marin Sorescu: particularități de construcție ale unui text dramatic neomodernist

Iona de Marin Sorescu       Teatrul modern renunță adesea la distincțiile dintre specii: dacă dramaturgia tradițională distingea clar speciile (comedie, dramă, tragedie), modernitatea va topi aceste concepte, apărând astfel obiecte hibride, care depășesc rigorile clasice: teatrul absurdului, spre exemplu, ori tragi-comedia, teatrul-parabolă, inserții lirice, valorificarea ori reinterpretarea miturilor, teatrul de idei etc..   […]

„Către Galateea” de Nichita Stănescu: particularități de construcție ale unui text liric neomodernist

Către Galateea de Nichita Stănescu         Iată-ne ajunși și la Nichita Stănescu: După Mihai Eminescu și Tudor Arghezi, Nichita Stănescu este considerat al treilea mare inovator al limbajului poetic în literatura română. Neomodernismul este curentul despre care vom discuta astăzi: un curent literar postbelic, conturat în jurul revistei Albatros, condusă de Geo […]

„Moromeții” de Marin Preda: particularități de construcție ale unui roman postbelic

Moromeții de Marin Preda       Literatura a fost întotdeauna raportată la contextul socio-politic al vremii: cum de altfel, prin literatură putem vedea o reflectare a realității, mai mult sau mai puțin fidelă – influențată, evident, de viziunea inedită a autorului, nu e de mirare că tendințele vor fi resimțite și aici. Dacă ne […]

„Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu: particularități

Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu         Mergem mai departe, iar astăzi vom vorbi despre Ultima noapte de dragoste, întâia noate de război: un roman emblematic al perioadei interbelice literare românești – vom vedea imediat și de ce fac o asemenea afirmație. Ceea ce trebuie să menționăm […]

„Baltagul” de Mihail Sadoveanu: particularități de construcție ale unui roman interbelic

Baltagul de Mihail Sadoveanu       Vorbim astăzi despre „Ceahlăul” prozei românești -unul dintre cei mai importanți prozatori ai literaturii noastre – Mihail Sadoveanu. Opera sa pledează, în genere, pentru un paseism autentic, punând pe un piedestal lumea rurală autohtonă. La Sadoveanu, de obicei, moderitatea este privită ca o alterare, ca o distrugere a […]

„Ion” de Liviu Rebreanu: particularități de construcție ale unui roman interbelic

Ion de Liviu Rebreanu         Începem în forță acest articol, cu un citat din Eugen Lovinescu, din Istoria literaturii române contemporane: „Ion e cea mai puternică creație obiectivă a literaturii române și cum procesul firesc al epicei este spre obiectivare, poate fi pus pe treapta ultimă a scării evolutive”. Vorbim astăzi despre […]

„Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creangă: particularități de construcție ale unui basm cult

Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă         Vom porni în odiseea noastră de la un citat de-ale lui George Călinescu: „Basmul este […] o oglindire a vieții în moduri fabuloase” – întrucât, indiferent de natura fantastică a acestei specii, ea redă, în mod metaforic viața propriu-zisă, realitatea pe care o cunoaștem cu […]

„Enigma Otiliei” de George Călinescu: particularități de construcție ale unui roman interbelic

Enigma Otiliei de George Călinescu       Romanul românesc își atinge piscul maturizării abia în perioada interbelică: putem vorbi despre texte precum Ion de Liviu Rebreanu, Baltagul lui Mihail Sadoveanu, Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război a lui Camil Petrescu ori despre Enigma Otiliei a lui George Călinescu. Acestea sunt doar câteva […]

Page 10 of 17
1 8 9 10 11 12 17
Derulează în sus
error: Conținut protejat