Așa cum am discutat și în alte articole recente – despre diverse valori morfolofice a unor cuvinte aparent simple, banale – vom discuta și astăzi despre un cuvânt la fel de simplu: “ce”. Haideți să vedem care sunt valorile morfologice ale lui “ce”: pronume relativ: Nu știu ce ai zis! adjectiv pronominal relativ: Nu vedea […]
Valorile morfologice ale lui “mi”
Despre valorile morfologice ale lui “mi” vom discuta în cele ce urmează. Poate e o noutate pentru unii dintre noi, dar acest “mi” îndeplini multe roluri în limba română. Vom încerca să inventariem aceste valori și să exemplificăm, desigur, fiecare caz în parte. Așadar, valorile morfologice ale lui “mi” sunt: Pronume personal (persoana I, singuar, […]
Semnele de punctuație și ortografie – clasele primare
Astăzi vom discuta despre semnele grafice de punctuație și semnele de ortografie însoțite de explicații și exemple. Punctul (.) Marchează sfârșitul unei propoziții enunțiative. Exemplu: Îi place să citească. Se utilizează pentru prescurtări. Exemplu: C.F.R. Semnul Întrebării (?) Se utilizează la sfârșitul propozițiilor interogative. Exemplu: Când mergem la munte? Semnul exclamării (!) Marchează sfârșitul unei […]
Rezumatul
Despre rezumat am de gând să vorbesc în cele ce urmează. De ce este important rezumatul? Când îl utilizăm și mai ales, cum îl facem? Acest material ne este util atât pentru examenul național, dar și pentru prelucrarea oricărui text narativ (sau dramatic) la prima vedere. Citește cu atenție explicațiile de mai jos, indiferent dacă […]
Câinele și cățelul de Grigore Alexandrescu (fișă de lucru interactivă pentru clasele primare)
Textul de mai jos prezintă povestea unor câini. Citiți și vedeți dacă există vreo diferență între câine și câțel. „Cât îmi sânt de urâte unele dobitoace, Cum lupii, urşii, leii şi alte câteva, Care cred despre sine că preţuiesc ceva! De se trag din neam mare, Asta e o-ntâmplare: Şi eu poate sânt nobil, dar […]
Atributiva (AT)
Vom face o recapitulare și asupra subordonatei atributive, întrucât ne interesează în mod deosebit, mai ales dacă ne pregătim pentru examen. Atributiva este propoziţia subordonată care funcţionează ca atribut pe lângă un element de natură nominală (substantiv, pronume, numeral) din propoziţia regentă. Subordonata atributivă poate fi definită drept propoziția subordonată cu funcție sintactică de atribut. […]
Mărinimie de Emil Gârleanu (fișă de lucru interactivă pentru clasele primare)
Ți-am pregătit un text interesant scris de Emil Gârleanu. Citește-l, răspunde întrebărilor și vezi cât de bine te descurci. „În revărsat de zori, pe baltă, lumina face minuni. Pe fața apei sclipesc, ici, sfărmături de oglinzi; colo, plăci de oțel; comori de galbeni între trestii. În nuferi, ca-n niște potire plutitoare, curg raze de aur. […]
Valorile morfologice ale lui “de”
Continuăm seria aceasta, a cuvintelor aparent banale, dar care dispun de bogate inventare atunci când luăm în calcul valorile morfologice pe care le pot avea. Astăzi o să vorbim și despre “de”, o prepoziție cu acuzativul (la prima vedere). Care să fie oare valorile morfologice ale lui “de”? Valorile morfologice ale lui “de” sunt: Prepoziție […]
Genul liric
Despre acest gen, al sensibilității artistice, al subiectivității, o să discutăm în cele ce urmează! Genul liric cuprinde toalitatea operelor literare în care autorul își exprimă sentimentele, gândurile, ideile, prin intermediul unei voci textuale interioare (numită “eu liric”) și prin uzul a numeroase mijloace de expresivitate artistică (figuri de stil și imagini). Trăsăturile genului […]