Vârsta de aur a dragostei de Nichita Stănescu: relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice
Acest model reprezintă un reper, un punct de plecare, fapt pentru care elevul este invitat să arunce o privire peste, să-și facă o idee despre cum ar putea rezolva această cerință. Nu vrem să încurajăm copiatul, scopul nostru fiind acela de a veni cu o variantă de rezolvare. Scopul ultim este ca elevul să realizeze o rezolvare originală, proprie.
Subiectul al II-lea
Comentează, în minimum 50 de cuvinte, textul de mai jos, evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.
Mâinile mele sunt îndrăgostite,
vai, gura mea iubeşte,
şi iată, m-am trezit
că lucrurile sunt atât de aproape de mine,
încât abia pot merge printre ele
fără să mă rănesc.
E un sentiment dulce acesta,
de trezire, de visare,
şi iată-mă, fără să dorm,
aievea văd zeii de fildeş,
îi iau în mână şi
îi înşurubez râzând, în lună,
ca pe nişte mânere sculptate,
cum trebuie că erau pe vremuri,
împodobite, roţile de cârmă ale corăbiilor.
Jupiter e galben, şi Hera
cea minunată e argintie.
Izbesc cu stânga-n roată şi ea se urneşte.
E un dans, iubito, al sentimentelor,
zeiţe-ale aerului, dintre noi doi.
Şi eu, cu pânzele sufletului
umflate de dor,
te caut pretutindeni, şi lucrurile vin
tot mai aproape,
şi pieptul mi-l strâng şi mă dor.
Nichita Stănescu, Vârsta de aur a dragostei
Notă
Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Propunere de rezolvare:
Poezia „Vârsta de aur a dragostei” de Nichita Stănescu impresionează printr-un lirism de tip subiectiv, conturat prin prezența de mărci lexico-gramaticale ale subiectivității: verbe de persoana I, singular: „am trezit”, „să rănesc”, „să dorm” pronume de persoana I: „mă”, „m-”, „eu” nuanțându-se, astfel, caracterul confesiv al discursului. Marca adresativă se realizează prin utilizarea vocativului „iubito”, orchestrată de utilizarea persoanei a doua „te”. Din punct de vedere tematic, discursul stănescian abordează suferința anevoiasă a iubirii.
Ideea poetică reprezintă mesajul central al textului, conturându-se prin intermediul unor figuri de stil care generează inedite imagini artistice. Aceste artificii stilistice au rolul de a corobora ideea centrală, conferindu-i valoare estetică și expresivă.
O expresivitate aparte îi oferă poeziei „Vârsta de aur a dragoste” de Nichita Stănescu prezența interjecțiilor: „vai”, „iată”, „iată”(-mă) . Prin aceste intervenții, eul liric exprimă intensitatea emoțiilor trăite prin prisma profundei iubiri pe care o poartă. Aceste exclamații retorice au rolul de a amplifica emoția transmisă.
Emoțiile disonante, specifice liricii neomoderne stănesciene se regăsesc și în versurile „E un sentiment dulce acesta, /de trezire, de visare, /şi iată-mă, / fără să dorm, /aievea văd zeii de fildeş,” – structură care constituie un oximoron și care, totodată, subliniază intensitatea erosului, îndrăgostitul devenind incapabil să distingă realitatea de vis – o stare de spirit inefabilă.
Dacă ți-a plăcut articolul despre „Vârsta de aur a dragostei” de Nichita Stănescu, îl poți distribui pe paginile tale de socializare; ne-ar ajuta mult!
Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi!
Încearcă și cursurile noastre!
Alte sugestii pentru tine:
Perfect simplu sau mai-mult-ca-perfect? Alege forma corectă!
„Respectos” sau „respectuos”? Cum ne exprimăm corect?
„A digera” sau „a degera”? Care este forma corectă?
Simulare 2023 Vox Valachorum (4 februarie 2023)
Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă profilul cultural al unui dascăl contribuie sau nu la formarea personalității unui adolescent
Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă recunoașterea publică a calităților individuale este sau nu importantă