Mesajul textului epic
Mesajul textului este, în general, o cerință pe care elevii din România nu o preferă (desigur că sunt și excepții). Acesta este motivul pentru care am considerat util un astfel de articol, în care să tratăm acest posibil subiect II.
Înainte de toate, trebuie să menționăm că mesajul textului epic nu este o cerință care să fi fost vreodată propusă în subiectele oficiale eliberate de Ministerul Educației, tocmai de aceea considerăm că o astfel de cerință are șanse foarte reduse (cel puțin în momentul postării acestui articol).
Ce reprezintă compunerea despre mesajul textual?
Vorbim despre un text științific, de analiză și, mai important, de înțelegere a mecanismelor textuale. O astfel de compunere presupune interpretarea mai multor elemente ce țin de construcția textului: temă, semnificații, emoții, valori, mijloace artistice etc.. În cazul textului epic, accentul nu se va pune pe recurența mijloacelor artistice, întrucât ele nu sunt la fel de proeminente precum în textul liric. Se vor discuta, de pildă, secvențe narative relevante pentru mesaj și temă ori caracteristici-cheie ale unui personaj (valorificându-se, astfel, elemente tipice ale narativului).
Pentru exemplificare, vom expune cerința propusă în cadrul unei simulări județene din Alba. Iată cum arată această cerință:
Scrie un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți mesajul/ o semnificație a textului selectat din „Tobă de carte” de Florin Bican.
În redactarea textului:• vei preciza mesajul/o semnificație textului, prin referire la temă;
• vei prezenta două idei/secvențe sugestive pentru mesajul transmis;
• vei identifica două trăsături ale personajului, relevante pentru mesaj;
• vei menționa o emoție exprimată sau o valoare morală/culturală transmisă, justificându-ți alegerea.Ordinea integrării reperelor în cuprinsul compunerii este la alegere.
Menționăm, încă de la bun început, că această cerință nu este una propusă direct de către Ministerul Educației; tocmai de aceea este posibil ca, dacă ne vom întâlni cu o astfel de cerință, ea să difere.
Observăm diferențe semnificative între mesajul textului epic și mesajul textului liric:
-
cel de-al doilea punct presupune prezentarea unor idei / secvențe sugestive pentru mesajul transmis
-
cel de-al treilea punct se axează pe elemente de caracterizare a personajului: este necesar să abordăm trăsături relevante pentru mesaj
-
ultimul punct propune ca alternativă și comentarea unei valori morale / culturale (ceea ce la textul liric nu vedem)
Din punctul de vedere al dificultății, această cerință este chiar mai accesibilă decât în cazul textului liric, întrucât nu presupune interpretarea unor figuri de stil diferite.
În materialul video de mai jos, am abordat mesajul textului epic:
Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi!
Încearcă și cursurile noastre! 
Alte sugestii pentru tine:
Testul de antrenament nr.12: Evaluarea Naționala 06.05.2023
Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă recunoașterea publică a calităților individuale este sau nu importantă
Testul de antrenament nr.14: Evaluarea Naționala 1.06.2023
Baremul pentru testul de antrenament numărul 14 pentru Evaluarea Națională (1 iunie 2023) [marca Vox Valachorum]
Baremul pentru testul de antrenament numărul 33 pentru Evaluarea Națională (22 ianuarie 2025) [marca Vox Valachorum]