Toate cerințele de la Evaluarea Naționlă (+teorie, exerciții, recomandări) În acest articol mi-am propus să ofer o perspectivă de ansamblu cu privire la acest examen. Voi lua, așadar, fiecare exercițiu în parte și voi adăuga câteva comentarii pe marginea sa. Ideea acestui material este, până la urmă, să familiarizăm elevii cu conținutul, dar și […]
Identifică termenul regent (test de 30 de întrebări) + variantă PDF
Venim cu un nou concept de test online! De data aceasta, pentru a parcurge cele 30 de cerințe, este necesar să indici termenul regent aferent funcție sintactice din cerință. Ce înseamnă „termen regent”? Ei bine, regentul se referă la cuvântul sau grupul de cuvinte de care depinde o anumită funcție sintactică. Altfel spus: cuvântul / […]
Completiva indirectă (fișă de lucru)
Astăzi vom vorbi despre completiva indirectă! Am considerat util un astfel de material, întrucât există destul de puține resurse pe internet cu privire la această completivă. Vorbim despre completiva indirectă în accepțiunea actuală (ne vom raporta la programa actuală din învățământul gimnazial). Să revedem cele două definiții: Completiva indirectă reprezintă propoziția subordonată cu funcție […]
Atributiva și Completiva Directă (test de 40 de întrebări pentru recapitulare)
Atributiva și completiva directă Astăzi propunem un exercițiu interactiv care vizează atributiva și completiva directă. Este vorba despre un test interactiv mai complex, compus din 40 de întrebări. Am inclus, printre ele, atât chestiuni ce țin de teorie, dar și aspecte practice: lucrul cu fraza. Acest exercițiu este potrivit elevilor de clasa a VIII-a, care […]
Analiza frazei (explicații utile pentru Evaluarea Națională)
Analiza frazei (pași și exemple) pentru Evaluarea Națională Dragilor, iată că am ajuns și aici! Suntem în clasa a VIII-a și avem în față o ramură a limbii care se situează pe un strat superior celorlalte. Până acum am lucrat cu sunete și litere, apoi am mers înspre cuvinte, am început să înțelegem că […]
Conjuncțiile coordonatoare – cerință de examen la E.N.
Mulți se poticnesc în conjuncții, le confundă pe cele coordonatoare cu cele subordonatoare, nu fi și tu unul dintre aceia! Noi te ajutăm să înveți care e diferența dintre ele. Trebuie doar să fii atent! Pornim de la o primă clasificare a conjuncțiilor coordonatoare, care se organizează în patru cetegorii: copulative, disjunctive, adversative și concluzive. […]
Sintaxa frazei: test GRILĂ de 50 de întrebări
Să ne jucăm puțin cu sintaxa frazei! În testul de mai jos ai câteva exerciții adaptate la noua programă, astfel încât să fii pregătit / pregătită pentru Evaluarea Națională. Fii precaut și pregătește-te din timp pentru acest examen! Vei lua o notă foarte bună dacă îi vei acorda atenția cuvenită. Noi îți dorim mult succes […]
Construcțiile condiționale: la nivelul propoziției și la nivelul frazei
Construcția circumstanțială condițională Construcția circumstanțială condițională ajută la exprimarea unei condiții de care depinde realizarea unui proces; relația pe care o stabilește este una de tipul: „dacă…atunci”, între două evenimente (unul aflat în regentă, iar celălalt constituind centrul semantic al construcției). Întrebări: „cu ce condiție?”. Astfel de construcții pot fi întâlnite atât […]
Construcțiile concesive: la nivelul propoziției și la nivelul frazei
Construcția circumstanțială concesivă Construcția circumstanțială concesivă exprimă evenimentul care ar putea împiedica realizarea unui proces, dar nu o împiedică; se încadrează în tiparul: „deși…,totuși”. Întrebarea sa: „în ciuda cărui fapt?”. Aceste construcții pot fi întâlnite atât la nivelul propoziției (circumstanțialul concesiv), cât și la nivelul frazei (propoziția circumstanțială concesivă). de exemplu: […]