Ne propunem să dezbatem structura generală a unui text argumentativ și să oferim câteva sfaturi legate de acesta. Examenul de Bacalaureat presupune o asemenea cerință (I.B.), de aceea dorim să venim în ajutor pentru o mai bună organizare a ideilor. Argumentarea reprezintă un mijloc de a demonstra un punct de vedere privitor la o anumită […]
Exprimarea opiniei despre mesajul/semnificația unui text liric
Deseori întâlnim cerințe la examen care vizează exprimarea propriei opinii legată de mesajul/semnificația textului liric, așa că vom face o scurtă recapitulare a ceea ce ar trebui să conțină o asemenea compunere. Înainte de toate este necesar să citim textul propus cu atenție, cu un ochi oarecum critic, pentru a ne putea forma un punct […]
Interpretarea figurilor de stil și a imaginilor artistice
În materialul video de mai jos, am lecturat și am prelucrat textul în versuri al lui Dimitrie Anghel, “Pastel”. Accentul a fost pus pe identificarea și explicarea limbajului expresiv: am extras și am prezentat figurile de stil și imaginile artistice (precum și rolul acestora în textul-suport). O astfel de abordare se poate dovedi utilă și […]
Indicațiile scenice – didascaliile
Didascaliile reprezintă ceea ce numim mai explicit – indicații scenice. Acestea apar în genul dramatic sub forma unor îndrumări specificate de scriitor pentru interpretarea scenică a piesei, dar totodată ajută și la reprezentarea personajelor și a evenimentelor. Indicațiile scenice sunt notațiile suplimentare ale dramaturgului care oferă informații, detalii care nu sunt surprise în replicile personajelor, […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 40)
Modelul nr 40 română rezolvare În materialul video de mai jos, voi rezolva modelul de antrenament cu numărul 40, propus de Ministerul Educației și Cercetării, pentru elevii de clasa a opta. Materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid […]
Elemente de versificație – structura prozodiei
Atunci când avem ca subiect de discuție genul liric trebuie să luăm în considerare și elementele de versificație drept o caracteristică specifică și nelipsită din poezie. Prin elementele prozodiei înțelegem de fapt elementele de versificație care urmăresc o anumită structură bine delimitată. Aceasta constă în vers, strofă, ritm, rimă și măsură. I. VERSUL – este […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 39)
Modelul nr 39 română rezolvare În materialul video de mai jos, voi rezolva modelul de antrenament cu numărul 39, propus de Ministerul Educației și Cercetării, pentru elevii de clasa a opta. Materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 38)
Modelul nr 38 română rezolvare În materialul video de mai jos, voi rezolva modelul de antrenament cu numărul 38, propus de Ministerul Educației și Cercetării, pentru elevii de clasa a opta. Materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională (numărul 37)
Modelul nr 37 română rezolvare În materialul video de mai jos, voi rezolva modelul de antrenament cu numărul 37, propus de Ministerul Educației și Cercetării, pentru elevii de clasa a opta. Materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid […]