Rezolvarea testului de antrenament pentru Evaluarea Națională (22 februarie, 2021)

test

Dragilor, am revenit cu un articol care este, cu siguranță, de interes pentru elevii de clasa a VIII-a! A venit și primul test de antrenament din anul acesta (astăzi, 22 februarie, 2021), fapt pentru care vrem să propunem un model de rezolvare!

 

 

Materialul îl veți găsi și aici(click pentru descărcare) și haideți să ne apucăm de treabă!

 

Subiectul I

 

A

  1. Notează prenumele a două colege de clasă ale fetei, identificate în textul 1.

Răspuns: Nicoleta, Anamaria

 

  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.
    Cinematograful din cartier se numește:
    a) Eminescu.
    b) Miorița.
    c) Moșilor.
    d) Republicii.

Răsuns corect: b.

 

  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.
    Scopul ultimului proiect al lui Magellan este:
    a) descoperirea unei strâmtori.
    b) explorarea Oceanului Atlantic.
    c) explorarea Oceanului Pacific.
    d) o călătorie spre Răsărit.

Răspuns corect: a.

 

  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.
    În fragmentul extras din textul Adinei Popescu, se evidențiază:
    a) dorința de explorare.
    b) expedițiile lui Jules Verne.
    c) interesul pentru sport.
    d) pasiunea pentru științe.

Răspuns corect: a.

 

  1. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia,
    bazându-te pe informațiile din cele două texte

 

Enunțul Corect Incorect
Fetița consideră că sunt mai interesante cărțile care conțin dialog. X
Pentru a le atrage atenția colegelor, fetița le vorbește despre Cireșarii, roman
citit pentru prima oară în clasa a VI-a.
X
Explorarea clădirii va începe în vacanța de vară. X
Magellan pornește în ultima călătorie în 1519. X
Magellan susține că ar putea ocoli Pământul cu o singură navă. X
Cartea lui Stefan Zweig prezintă detaliat ultima călătorie a lui Magellan. X
   

 

 

  1. Menționează, în câte un enunț, tiparul textual identificat în fiecare dintre fragmentele de mai jos.

a)

— Oau! făcu ea, și atât.
— Și când să plecăm ca să explorăm? […]
— Nu plecăm nicăieri. Explorăm aici unde suntem.

 

Răspuns: În acest fragment poate fi identificat tiparul dialogat.

 

b)

„O reconstituire magistrală, extrem de interesantă, în primul rând, pentru relatarea uneia dintre cele mai mari realizări din istoria omenirii şi, în al doilea rând, pentru portretul viu al unei figuri tragice, Magellan, singuratic şi neînţeles, care în final nici nu ajunge să-şi primească răsplata ca recunoaştere a faptei măreţe şi curajoase pe care a gândit-o şi a împlinit-o.”

 

Răspuns: În acest fragment putem identifica tiparul descriptiv / argumentativ.

 

  1. Prezintă, în cel puțin 30 de cuvinte, o legătură care se poate stabili, la nivelul conținutului, între fragmentul din Exploratorii de pe Calea Moșilor de Adina Popescu și recenzia cărții lui Stefan Zweig.

 

 

Propunere de rezolvare:

 

Atât textul Adinei Popescu, „Exploratorii de pe Calea Moșilor”, cât și recenzia făcută cărții lui Stefan Zweig pun accentul pe dorința de cunoaștere, de explorare. Dacă fetița din primul text dorește, alături de prietenele ei, să creeze o echipă de exploratori ai școlii, Fernando Magellan va da dovadă de aceeași dorință, dar o va duce la un cu totul alt nivel, cerând regelui Spaniei o flotă pentru a găsi strâmtoarea dintre Oceanul Atlantic și Oceanul Pacific.

 

 

  1. Crezi că un proiect se realizează mai bine în echipă sau individual? Justifică-ți răspunsul, în 50 – 90 de cuvinte, valorificând unul dintre cele două texte.

 

Propunere de rezolvare:

 

Pentru ducerea la bun sfârșit a unui proiect, consider că munca în echipă poate reprezenta un real avantaj. O echipă bine gestionată poate da un randament mult mai bun, deoarece resursa de muncă este mult mai mare decât a unui singur participant. Spre exemplu, în fragmentul de text extras din recenzia cărții lui Stefan Zweig, Magellan solicită regelui o întreagă flotă pentru a duce la bun sfârșit planul său. Un proiect de asemenea anvergură necesită un echipaj bine pus la punct pentru a avea succes.

 

  1. Asociază cu un alt text literar fragmentul din Exploratorii de pe Calea Moșilor de Adina Popescu,
    prezentând, în 50 – 90 de cuvinte, o asemănare și o deosebire dintre ele.

 

Propunere de rezolvare:

 

Fragmentul extras din „Exploratorii de pe Calea Moșilor” de Adina Popescu are ca temă aventura, expunând un episod din viața unor fetițe curioase, dornice de explorarea enigmelor unei clădiri vechi de cel puțin 100 de ani. O asemenea curiozitate și dorință de cunoaștere putem identifica și în seria „Harry Potter”, de J. K. Rowling, un Harry, împreună cu prietenii săi, Ron și Hermione descifrează diverse enigme, găsind, spre exemplu, „Camera secretelor”.

O deosebire dintre cele două ar putea consta în faptul că textul lui J. K. Rowling prezintă acțiuni care implică personaje cu trăsături supranaturale: vrăjitori, monștri, creaturi magice etc.., în timp ce textul Adinei Popescu ne prezintă întâmplări verosimile (credibile).

 

B.

 

  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect.
    Conțin hiat toate cuvintele din seria:
    a) dialoguri, puteai.
    b) ecouri, impresionez.
    c) geniului, reconstituire.
    d) huruia, expedițiile

Răspuns corect:b.

 

  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect.
    Seria care conține doar diminutive este:
    a) cireșarii, minuțiozitate.
    b) Miorița, greșeală.
    c) plicticoase, nepăsătoare.
    d) străduțele, ușița

 

Răspuns corect: d.

 

  1. Alcătuiește câte un enunț cu sensul de bază și cu sensul secundar al cuvântului subliniat în enunțul: „o idee, dacă e purtată de aripile geniului, dacă e dusă mereu şi hotărât înainte de o pasiune, se vădeşte la urmă mai puternică decât toate elementele naturii”.

 

Sens de bază:

Vulturul și-a deschis aripile și a zburat.

 

Sens secundar:

Costel și-a lovit aripa mașinii.

 

  1. Transcrie din fragmentul de mai jos trei adjective diferite, precizând felul acestora.


„Le convocasem la sfârșitul orelor în laboratorul de chimie de lângă clasa noastră, care
era mereu gol și părea locul potrivit pentru întruniri secrete

 

 

 

Răspuns corect:

noastră – adjectiv pronominal posesiv

gol – adjectiv calificativ (propriu-zis)

potrivit – adjectiv participial

 

  1. Precizează numărul de propoziții din enunțul următor și tipul de raport sintactic existent între primași a doua propoziție:

„Lui Vulpe îi lucesc un pic ochii,/ dar celelalte fete ascultă nepăsătoare,holbându-se la pereții albi și goi/ ca și cum li s-ar părea imposibil/ ca dincolo de ei să existe comori.”

 

Răspuns corect:

Numărul de propoziții: 4

Tipul de raport sintactic: coordonare (adversativă)

 

  1. Alcătuiește un enunț afirmativ, în care pronumele personal „ea” să aibă funcția sintactică de
    complement indirect (1) și un enunț negativ, în care substantivul „Magellan” să aibă funcția sintactică de complement prepozițional (2).

 

Propunere de răspuns:

  • I-am spus ei să nu se mai supere. (Atenție, vom folosi forma de dativ „ei” pentru a putea exprima complementul indirect în cazul dativ)
  • Nu știam asta despre Magellan. (despre cine nu știam?)

 

7.Enunțul următor reprezintă rugămintea unui coleg. Rescrie-l, corectând greșelile de orice natură.


Copii pune-ți cartea despre Magellan în aceiași cutie cu „Enciclopedia zmeilor” și
duceți-o la bibliotecă!

 

Rezolvare:

Copii, puneți cartea despre Magellan în aceeași cutie cu „Enciclopedia zmeilor” și
duceți-o / duceți-le la bibliotecă!

(dacă ne referim la cărți, putem spune și „duceți-le la bibliotecă”, însă dacă ne referim la cutie, este corectă și utilizarea cliticului „o”)

 

Subiectul al II-lea

 

 

După cea de-a doua lectură a textului „Cireșarii”, fetița își dorește din ce în ce mai mult să devină exploratoare. Aceasta conștientizează că drumurile pe care le are ea de parcurs sunt mereu aceleași, însă acest lucru nu o face să renunțe la idee. Totodată, ea își dă seama, amintindu-și de romanele lui Jules Vernes, că marii exploratori nu au lucrat niciodată singuri, fapt pentru care decide să-și formeze o echipă.

Fetița își convoacă prietenele în laboratorul de chimie, propunându-le să formeze o echipă. Inițial, Căpățână crede că ar fi vorba despre o echipă de baschet, însă fetița o lămurește că este vorba despre o echipă similară celei din „Cireșarii”, fapt care le atrage atenția colegelor.

Una dintre colege, Duță Corina, susține că nu ar putea să se implice, dacă proiectul ar lua amploare în timpul vacanței, întrucât ea va fi plecată la țară. Fata o lămurește că explorarea va avea loc chiar în clădirea școlii.

Deși prietenele ei nu par surprinse de ideea fetiței, aceasta le amintește entuziasmată despre faptul că școala are peste 100 de ani. Vulpe Nicoleta pare intrigată de idee, însă celelalte fete nu sunt destul de convinse.

 

semnul-exclamarii

*Aceasta este doar o propunere de rezolvare a testului de antrenament. Ea poate fi utilizată ca reper în abordarea cerințelor. Menționăm încă de la început că scopul acestui material este de a ajuta elevii de clasa a VIII-a să se verifice, Suntem deschiși la discuții pe Facebook, unde putem discuta diverse aspecte legate de acest examen. Așteptăm un feedback din partea dumneavoastră pe pagina noastră de Facebook. Vă mulțumim pentru timpul acordat și sperăm să fim un sprijin pentru dragii noștri elevi.

 

Link către canalul nostru de YouTube:

Dă-ne un like pe FACEBOOK(click) :)!

Follow pe Instagram instagram vox valachorum

Manualul digital Vox Valachorum: aici

 

Dacă ți-a plăcut rezolvarea testului de antrenament, te-ar putea interesa și:

Punctul ca semn de punctuație și ortografie (.)

Autori români: locul natal al celor mai importanți scriitori (15 întrebări)

Pseudonime literare: recunoști numele real al autorului?

Cum se numesc locuitorii din…? Test de 25 de întrebări cu demonime

Care este forma corectă a cuvântului din imagine? (test online de 30 de întrebări)

 

Rezolvarea testului de antrenament pentru Evaluarea Națională (22 februarie, 2021)

Please Login to Comment.

Derulează în sus
error: Conținut protejat