Îți oferim, în acest articol, o propunere de rezolvare a subiectului II, din testul de antrenament pentru Bacalaureat, publicat în data de 26 aprilie 2021 la limba și literatura română. Aici va fi încărcat materialul!
Descarcă testul de aici:
Subiectul al II-lea
Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului în fragmentul dat.
Actul I
În întuneric crește lumina unui felinar, pe o stradă liniștită și departe de centrul orașului mare și frumos.
Afară, firește, e un început vremelnic, dar cuminte de iarnă, pentru că – prin fereastră – se văd, în lumina felinarului, cum cad fulgi mari de zăpadă. Poate să treacă pe stradă un automobil sau să se audă glasul în fugă al unui vânzător de ziare de după-amiază. Un ceasornic de edificiu undeva, în apropiere sau o pendulă, în casă, anunță ora opt. Ușa din ultimul plan a fost deschisă și în antreu e aprinsă lumina.
Ion, care a venit de afară, își dezbracă și pune paltonul – odată cu pălăria, după ce i-a scuturat zăpada de pe boruri – în cuier. În urmă intră în scenă, atent să nu facă zgomot, caută o clipă comutatorul și, după ce l-a întors, tot așa de atent pornește în vârful picioarelor spre camera lui, care e în stânga primului plan. Omul are un patefon în mână și câteva plăci abia atunci cumpărate de la magazin și – din nefericire pentru el – a uitat să-și lase galoșii, plini de lapovița de pe străzi, în antreu. […]
Scena I
Ion, Frosa
În trecere, atent cum merge să nu facă zgomot, Ion lovește, cu patefonul, mescioara de sub panoplie. […] A încremenit așa, speriat și în egală măsură îndurerat, cu ochii la plăcile de sub picioare și cu mâna pe vasul de pe mescioară. FROSA (i se aude glasul, din camera stăpânei): Ce-i, cine-i acolo? (Privește în scenă, după o clipă, numai capul scos prin deschizătura ușii. Speriată la început, are acum un gest de liniștire, dar și de ciudă că și-a făcut spaimă din întuneric.)
George Mihail-Zamfirescu, Idolul și Ion Anapoda
Rezolvare propusă:
Una dintre particulatitățile textului dramatic constă în prezența notațiilor auctoriale, numite și didascalii. Aceste informații suplimentare sunt anexate textului dramatic, având rolul de a oferi informații suplimentare regizorului, actorilor și cititorului (dacă textul este lecturat).
În fragmentul extras din „Idolul și Ion Anapoda” de George Mihail-Zamfirescu, un prim rol al didascaliilor este acela de a oferi informații despre decorul și recuzita piesei de teatru: „În întuneric crește lumina unui felinar, pe o stradă liniștită și departe de centrul orașului mare și frumos”, „Un ceasornic de edificiu undeva, în apropiere sau o pendulă, în casă, anunță ora opt. Ușa din ultimul plan a fost deschisă și în antreu e aprinsă lumina.”.
Un alt rol al notațiilor autorului, în fragmentul de mai sus, este acela de a indica acțiunile pe care le fac personajele: „În trecere, atent cum merge să nu facă zgomot, Ion lovește, cu patefonul, mescioara de sub panoplie”, „Privește în scenă, după o clipă, numai capul scos prin deschizătura ușii”.
Link către canalul nostru de YouTube:
Dacă ți-a plăcut rezolvarea testului de antrenament, te-ar putea interesa și:
Punctul ca semn de punctuație și ortografie (.)
Autori români: locul natal al celor mai importanți scriitori (15 întrebări)
Pseudonime literare: recunoști numele real al autorului?
Rezolvarea testului de antrenament pentru Evaluarea Națională (1 martie, 2021)
Rezolvare test 8 de antrenament pentru Bacalaureat (26 aprilie 2021): Subiectul IB
Rezolvare test 8 de antrenament pentru Bacalaureat (26 aprilie 2021): Subiectul IA.