Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice. Cum rezolvăm o astfel de cerință?

Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice. Cum rezolvăm o astfel de cerință?

În foarte multe dintre cerințele de la subiectul al II-lea al examenului de bacalaureat la limba și literatura română apare cerința evidențierii relației dintre ideea poetică și mijloacele artistice. Acest articol vine în ajutorul vostru cu aspecte și sugestii de care trebuie să țineți cont pentru maximul de 10 puncte pe care îl puteți obține.

Un lucru foarte important înainte de a începe să redactați textul vostru sau să îl schițați este să citiți cu atenție sporită cerința și nota atașată în josul cerinței. În ea sunt prezentate elementele cheie care vor fi punctate de către corectorul în mâna căruia va ajunge lucrarea ta.

Comentează textul de mai jos, în minimum 50 de cuvinte, evidenţiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.

Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).

Nu îl ultimul rând, va trebui să respectați limita de spațiu indicată (minimum 50 de cuvinte). În niciun caz să nu aveți mai puține. Este de dorit chiar să depășiți această limită pentru a trata cu seriozitate subiectul, incluzând tot ce este nevoie. Iar dacă nu știți ce înseamnă „tot ce este nevoie” veți descoperi în cele ce urmează.

În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Pentru început, să poposim asupra explicării cerinței. Ni se spune clar să comentăm, adică să interpretăm versurile date, dar să avem în vedere legătura dintre ideea poetică și mijloacele artistice.

Ce înseamnă idee poetică? Ce înseamnă mijloace artistice?

Ideea poetică este ceea ce transmite eul liric prin versurile expuse. Am putea să o numim chiar ideea principală a textului liric, tema lui. Mijloacele artistice nu sunt altceva decât figurile de stil și imaginile artistice prin care poetul își conturează propriul univers.

Dacă nu îți mai amintești prea bine ce sunt figurile de stil și mijloacele artistice accesează linkurile pentru o revizie (FIGURI DE STIL, IMAGINI ARTISTICE).

Acum că am stabilit semnificația fiecărui element din cerință, lucrurile par mult mai simple. Tot ce ai de făcut este să citești poezia o dată sau poate chiar de două ori, să țintești tema centrală pe care o creează, ce transmite poezia  (stări, sentimente), pe care să le asociezi cu limbajul, în care cu siguranță vei regăsi figuri de stil sau imagini artistice.

Vei vedea că conexiunea dintre cele două elemente se va realiza de la sine prin comentarea poeziei. Dacă vrei să-ți fie și mai ușor, gândește-te doar la două întrebări: Ce? (Ce transmite?) și Cum? (Cum transmite? Prin intermediul căror mijloace artistice?).

 

Pentru mai multe informații despre textul liric în strânsă legătură cu această cerință, accesează:

Textul liric: expresivitate, secvență poetică, temă, motiv

Iată și un model propus pentru subiectul al II-lea din testul 6 de antrenament de anul acesta.

Comentează textul de mai jos, în minimum 50 de cuvinte, evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.

S-aştept să vie viaţa cu coşurile pline
Şi să-mi aştearnă daruri din zări pînă la mine?
S-aştept în noaptea goală s-aud suind un pas
De prieten fără nume, străin şi fără glas?
Cu aripi adormite în dimineaţa lunii
S-ştept să mi se-ntoarcă în streaşină lăstunii?
S-ştept poat-amintirea să-şi mai încerce cheia
La poarta dintre dafini, s-aştept cumva scînteia
Luminilor pierdute în pulbere şi scrum?
La mine nu mai urcă de-a dreptul nici-un drum;
De-abia o cărăruie, o dîră ca de fum.
Nu intră nici o uşă, n-am prag, n-am pălimar,
Doar stelele se-ngînă cu noaptea-ntr-un arţar.
Ce să aştept să vie şi ce să înţeleg,
Când peste mine timpul se prăbuşeşte-ntreg?

Tudor Arghezi, S-aștept

 

 

Răspuns propus:

 

Poezia „S-aștept” de Tudor Arghezi impresionează printr-un lirism de tip subiectiv, conturat prin frecvența mărcilor lexico-gramaticale ale subiectivității (verbe de persoana I: „s-aștept”, „s-aud”, „n-am”, pronume de persoana I: „-mi”, „la mine”, „mi”), nuanțându-se astfel un lirism de tip confesiv. Din punct de vedere tematic, discursul arghezian expune, într-o manieră melancolică, irefutabila trecere a timpului.

Ideea poetică reprezintă mesajul central al textului, conturându-se prin intermediul unor figuri de stil și a unor imagini artistice. Aceste artificii stilistice au rolul de a corobora ideea centrală și de a amplifica emoțiile transmise.

Recurentă în poezia „S-aștept” de Tudor Arghezi este interogația retorică. Prin intermediul acestei tehnici, eul liric transmite o stare de neliniște, implicând direct lectorul în discursul său. Repetiția formei de conjunctiv „s-aștept” conferă dinamism textului, fiind pusă în evidență condiția efemeră a individului și, totodadă, impasul în care acesta se află.

Metafora „peste mine timpul se prăbușește-ntreg” pune în evidență neputința omului în fața trecerii irecuzabile a timpului.

 

 

Link către canalul nostru de YouTube:

Dă-ne un like pe FACEBOOK(click) :)!

Follow pe Instagram instagram vox valachorum

Manualul digital Vox Valachorum: aici

 

Vezi și:

„Morminte” sau „mormânturi”? Care este forma corectă de plural?

„Jantă” sau „geantă”? Tu te exprimi corect?

Rezolvarea testului de antrenament pentru Evaluarea Națională (1 martie, 2021)

Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice. Cum rezolvăm o astfel de cerință?

Please Login to Comment.

Derulează în sus
error: Conținut protejat