Către Galateea de Nichita Stănescu Iată-ne ajunși și la Nichita Stănescu: După Mihai Eminescu și Tudor Arghezi, Nichita Stănescu este considerat al treilea mare inovator al limbajului poetic în literatura română. Neomodernismul este curentul despre care vom discuta astăzi: un curent literar postbelic, conturat în jurul revistei Albatros, condusă de Geo […]
„Moromeții” de Marin Preda: particularități de construcție ale unui roman postbelic
Moromeții de Marin Preda Literatura a fost întotdeauna raportată la contextul socio-politic al vremii: cum de altfel, prin literatură putem vedea o reflectare a realității, mai mult sau mai puțin fidelă – influențată, evident, de viziunea inedită a autorului, nu e de mirare că tendințele vor fi resimțite și aici. Dacă ne […]
„M” sau „n” înainte de „p” și „b”? Tu cum te descurci la acest test online?
Printre regulile de bază ale scrierii (și ortoepiei, să nu uităm de ea) se află și această vehiculată regulă a scrierii cu „m” sau „n” înaintea lui „p” / „b”. Desigur că discutăm despre niște lucruri simple, însă confuziile continuă să ne uimească și astăzi. Confuzia apare mai ales la cuvintele derivate cu prefixul […]
„Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu: particularități
Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu Mergem mai departe, iar astăzi vom vorbi despre Ultima noapte de dragoste, întâia noate de război: un roman emblematic al perioadei interbelice literare românești – vom vedea imediat și de ce fac o asemenea afirmație. Ceea ce trebuie să menționăm […]
„Baltagul” de Mihail Sadoveanu: particularități de construcție ale unui roman interbelic
Baltagul de Mihail Sadoveanu Vorbim astăzi despre „Ceahlăul” prozei românești -unul dintre cei mai importanți prozatori ai literaturii noastre – Mihail Sadoveanu. Opera sa pledează, în genere, pentru un paseism autentic, punând pe un piedestal lumea rurală autohtonă. La Sadoveanu, de obicei, moderitatea este privită ca o alterare, ca o distrugere a […]
„Ion” de Liviu Rebreanu: particularități de construcție ale unui roman interbelic
Ion de Liviu Rebreanu Începem în forță acest articol, cu un citat din Eugen Lovinescu, din Istoria literaturii române contemporane: „Ion e cea mai puternică creație obiectivă a literaturii române și cum procesul firesc al epicei este spre obiectivare, poate fi pus pe treapta ultimă a scării evolutive”. Vorbim astăzi despre […]
„Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creangă: particularități de construcție ale unui basm cult
Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă Vom porni în odiseea noastră de la un citat de-ale lui George Călinescu: „Basmul este […] o oglindire a vieții în moduri fabuloase” – întrucât, indiferent de natura fantastică a acestei specii, ea redă, în mod metaforic viața propriu-zisă, realitatea pe care o cunoaștem cu […]
„Riga Crypto și lapona Enigel” de Ion Barbu: particularități de construcție ale unui text poetic interbelic
Riga Crypto și lapona Enigel de Ion Barbu Ion Barbu: unul dintre marii poeți ai literaturii interbelice românești – se face remarcat, în primul rând, prin arta sa poetică Joc secund, care întrgește trilogia artelor poetice interbelice, alături de Eu nu strivesc corola de minuni a lumii de Lucian Blaga și Testament de Tudor […]
Cum îl citim pe „X”: [cs] sau [gz]? (test online)
X: [cs] sau [gz]? Vă salut! V-am mai pregătit un test aparte: se referă la litera „x”. Știm despre această literă că poate nota câte două sunete: [cs] sau [gz]. Am ales câteva cuvinte mai interesante, pe care le-am integrat în acest test. Rezolvă testul de mai jos și selectează valoarea fonetică a literei […]