Jocul de astăzi se numește Alege verbul potrivit!. Cu toții știm că verbul reprezintă „cheia” comunicării noastre, astfel că fără acesta nu putem exprima acțiunile pe care le interprindem. Ți-am pregătit 20 de contexte în care verbul așteapă să fie așezat corect. Atenție, în unele cazuri există două forme acceptate, așa că nu uita să […]
Dilemele verbului „a fi”. Cu câți „i” scriem?
Dilemele verbului „a fi” devin evidente atunci când le grafiem fie pe o colă de hârtie, fie pe platformele de socializare sau prin intermediul altor mesaje. Putem spune că străpânirea acestui verb este relevantă pentru ceea ce înseamnă un vorbitor de limba română. Mai jos vă așteaptă 40 de provocări care implică verbul „a […]
Ce este romanul corintic?
A venit și rândul romanului corintic de a fi definit și explicat. Chair dacă denumirea îl face probabil inabordabil la prima ciocnire cu acesta, veți vedea că specificul său este foarte ușor de înțeles. Extrase din listă în ordinea romanului doric, urmat de cel ionic, ultimul care ne-a rămas este romanul corintic. În celebra lucrare […]
Ce este romanul ionic?
Din trilogia romanului românesc: doric, ionic și corintic, vom extrage unul dintre acestea pentru a-l explica în detaliu. Tu știi ce este romanul ionic și care sunt trăsăturile lui? Pentru că am dedicat un articol romanului doric, este absolut necesar să discutăm și despre romanul ionic. Încadrat în aceeași tipologie a romanului românesc realizată de […]
„Iona” de Marin Sorescu: particularități de construcție ale unui text dramatic neomodernist
Iona de Marin Sorescu Teatrul modern renunță adesea la distincțiile dintre specii: dacă dramaturgia tradițională distingea clar speciile (comedie, dramă, tragedie), modernitatea va topi aceste concepte, apărând astfel obiecte hibride, care depășesc rigorile clasice: teatrul absurdului, spre exemplu, ori tragi-comedia, teatrul-parabolă, inserții lirice, valorificarea ori reinterpretarea miturilor, teatrul de idei etc.. […]
„Către Galateea” de Nichita Stănescu: particularități de construcție ale unui text liric neomodernist
Către Galateea de Nichita Stănescu Iată-ne ajunși și la Nichita Stănescu: După Mihai Eminescu și Tudor Arghezi, Nichita Stănescu este considerat al treilea mare inovator al limbajului poetic în literatura română. Neomodernismul este curentul despre care vom discuta astăzi: un curent literar postbelic, conturat în jurul revistei Albatros, condusă de Geo […]
„Moromeții” de Marin Preda: particularități de construcție ale unui roman postbelic
Moromeții de Marin Preda Literatura a fost întotdeauna raportată la contextul socio-politic al vremii: cum de altfel, prin literatură putem vedea o reflectare a realității, mai mult sau mai puțin fidelă – influențată, evident, de viziunea inedită a autorului, nu e de mirare că tendințele vor fi resimțite și aici. Dacă ne […]
„Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu: particularități
Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu Mergem mai departe, iar astăzi vom vorbi despre Ultima noapte de dragoste, întâia noate de război: un roman emblematic al perioadei interbelice literare românești – vom vedea imediat și de ce fac o asemenea afirmație. Ceea ce trebuie să menționăm […]
„Baltagul” de Mihail Sadoveanu: particularități de construcție ale unui roman interbelic
Baltagul de Mihail Sadoveanu Vorbim astăzi despre „Ceahlăul” prozei românești -unul dintre cei mai importanți prozatori ai literaturii noastre – Mihail Sadoveanu. Opera sa pledează, în genere, pentru un paseism autentic, punând pe un piedestal lumea rurală autohtonă. La Sadoveanu, de obicei, moderitatea este privită ca o alterare, ca o distrugere a […]