Mulți se poticnesc în conjuncții, le confundă pe cele coordonatoare cu cele subordonatoare, nu fi și tu unul dintre aceia! Noi te ajutăm să înveți care e diferența dintre ele. Trebuie doar să fii atent!
Pornim de la o primă clasificare a conjuncțiilor coordonatoare, care se organizează în patru cetegorii: copulative, disjunctive, adversative și concluzive.
CONJUNCȚIILE COORDONATOARE:
- COPULATIVE, când arată o asociere: și, nici;
- DISJUNCTIVE, când arată o excludere sau o alternativă: sau, ori, ba, fie;
- ADVERSATIVE, când arată o opoziție: dar, iar, însă, ci, or;
- CONCLUZIVE, când exprimă o concluzie, o consecință a ceea ce s-a exprimat anterior: deci, așadar, vasăzică, carevasăzică.
Acestea trebuie reținute integral, pentru că astfel ne va fi foarte simplu să le recunoaștem în diverse contexte și să numim felul lor.
Observație: A nu se confunda conjuncția ori cu or, ele sunt total diferite. Ori este sinonimă cu sau, în timp ce or are drept sinonime dar/însă.
Nu uita să pui mereu virgulă înainte de conjuncțiile coordonatoare adversative. E o regula aspră aceasta, iar încălcarea ei nu se iartă.
În paralel cu cele coordonatoare vom așeza conjuncțiile subordonatoare care sunt mult mai numeroase. Ele nu urmează o clasificare de genul acesta, ci ele sunt denumite generic.
CONJUNCȚII SUBORDONATOARE: să, că, dacă, fiindcă, deși etc.
De ce trebuie să știm foarte bine aceste conjuncții pentru examen?
Pentru că… apar cerințe cum vedeți mai jos care valorează 6 puncte:
Completează enunțul „Noi am pufnit în râs.” cu o propoziție, în așa fel încât în fraza obținută să existe un raport de coordonare adversativă.
În cazul dat va trebui să transcriem propoziția primă și să adaugăm după ea o conjuncție coordonatoare adversativă + un verb pentru a forma o frază. O posibilă variantă corectă de răspuns ar fi:
Noi am pufnit în râs, dar ei s-au rușinat.
Noi am pufnit în râs, iar ei s-au rușinat.
Noi am pufnit în râs, însă ei s-au rușinat.
Noi am pufnit în râs, or ei s-au rușinat.
Cerința poate să sune și astfel:
Completează enunțul „Noi am pufnit în râs.” cu o propoziție, în așa fel încât în fraza obținută să existe un raport de coordonare copulativă.
Iar atunci vom rezolva exercițiul atașând o conjuncție coordonatoare copulativă. Vom avea două variante:
Noi am pufnit în râs și ei s-au rușinat.
Nici noi nu am pufnit în râs, nici ei nu s-au rușinat.
Nici trebuie să apară în variantă dublă. La fel se întâmplă și dacă îl utilizăm pe fie/ba.
O a treia posibilitate este să ni se ceară coordonare disjunctivă:
Completează enunțul „Noi am pufnit în râs.” cu o propoziție, în așa fel încât în fraza obținută să existe un raport de coordonare disjunctivă.
Noi am pufnit în râs sau ei s-au rușinat?
Noi am pufnit în râs ori ei s-au rușinat?
Ba noi am pufnit în râs, ba ei s-au rușinat.
Fie noi am pufnit în râs, fie ei s-au rușinat.
Ultima variantă posibilă aici ar rămâne coordonare concluzivă.
Completează enunțul „Noi am pufnit în râs.” cu o propoziție, în așa fel încât în fraza obținută să existe un raport de coordonare concluzivă.
Noi am pufnit în râs, deci ei s-au rușinat.
Noi am pufnit în râs, așadar ei s-au rușinat.
Noi am pufnit în râs, vasăzică ei s-au rușinat.
Fie noi am pufnit în râs, carevasăzică ei s-au rușinat.
Cât de bine ai reținut conjuncțiile coordonatoare? 🙂
Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi!
Încearcă și cursurile noastre!
Alte sugestii pentru tine:
Testul de antrenament nr.12: Evaluarea Naționala 06.05.2023
Construcțiile concesive: la nivelul propoziției și la nivelul frazei
Simulare 2023 Vox Valachorum (4 februarie 2023)
Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă recunoașterea publică a calităților individuale este sau nu importantă
Testul de antrenament nr.11: Evaluarea Naționala 27.04.2023
Testul de antrenament nr.14: Evaluarea Naționala 1.06.2023
Baremul pentru testul de antrenament numărul 14 pentru Evaluarea Națională (1 iunie 2023) [marca Vox Valachorum]