Ce facem cu aceste forme nepersonale? Verbul este una dintre cele mai complexe părți de vorbire ale limbii, fapt pentru care “căile lui sunt adesea lungi și necunoscute”. Ceea ce vom încerca în această lecție este să mai aducem puțină lumină în ceea ce-l privește. De obicei, atunci când spunem verb, spunem acțiune, dinamism, mișcare, […]
Realismul: joc online; întrebări despre curent, trăsături, opere
Aducem în discuție un alt curent literar și anume realismul. Vom oferi o definire, numele reprezentanților și trăsături specifice. Iar la sfârșit, aveți la dispoziție câteva întrebări bazate pe conținutului prezentat. Realismul este un curent literar care s-a manifestat pe plan european în secolul XIX și care a apărut în Franța. Termenul care denumește acest […]
„Niciun” sau „nici un”? Legat sau dezlegat?
Tu scrii „niciun” sau „nici un”? Acum e momentul să lămurim lucrurile cu exemple concrete. Noile norme adoptate odată cu DOOM3 spun că toate formele pronumelui niciunul/niciuna și ale adjectivului pronominal corespunzător niciun/nicio se scriu întotdeauna într-un singur cuvânt. Este de reținut această regulă, deoarece ne va ajuta să excludem toate celelalte variante în care ele […]
Cât de bine te mai descurci cu româna? Mini-quiz pe înțelesul tuturor
Următorul test este special conceput pentru a-ți permite să îți testezi nivelul în ceea ce privește limba română. Acest mini-quiz poate fi rezolvat de oricine, nu presupune un nivel ridicat de cunoștințe, iar unele răspunsuri corecte s-ar putea să te surprindă. Încearcă să îl rezolvi și vezi cât de bine te descurci. Fă un printscreen […]
„Genunchi” sau „genunche”?
Cum obișnuiți să spuneți? M-am lovit la „genunchi” sau la „genunche”? Uneori din grabă sau neatenție am mai auzit strecurându-se greșeala în vorbirea de zi cu zi: „M-am lovit la genunche”. Această formă constituie o variantă regională a formei literale genunchi. Să analizăm puțin două exemple: Și-a pus mâinile pe un genunchi./S-a rugat stăruitor în […]
Complementul prepozițional și complementul indirect
Cu această ocazie, vom lămuri ce este complementul prepozițional și ce este complementul indirect, având în vedere reglementările mai recente aduse de programă. După vechea programă (așa cum sunt obișnuiții actualii elevi de clasa a VIII-a, dar și majoritatea dintre dascălii de limba și literatura română), complementul indirect se exprimă în cazurile acuzativ, genitiv și […]
Doina populară
Vorbim astăzi despre încă o specie literară a genului liric: una mai aparte, interesantă prin mesajul, prin specificul său și prin identitatea națională pe care o trezește în fiecare dintre noi; vorbim despre o specie literară autentic românească, fără echivalenți în alte culturi: doina. Doina populară este o specie a genului liric, în versuri, cu […]
O medalie bine meritată – Edmondo de Amicis (fișă de lectură pentru clasele primare)
Pentru astăzi ți-am pregătit un alt text interesant. Am extras capitolul O medalie bine meritată din cunoscuta carte a lui Edmondo de Amicis, Cuore, inimă de copil. Citește cu atenție fragmentul, iar mai apoi răspunde întrebărilor de mai jos. Inspectorul școlar a venit azi dimineață la școală, ca să împartă medaliile. E un domn bătrân, cu […]
Rezolvare model de antrenament Evaluarea Națională
În clipul de mai jos am încercat să parcurg modelul cu numărul 6, pus la dispoziție de Ministerul Educației pentru cei de clasa a opta. Desigur că materialul este unul cu caracter general și nu se pretinde a fi unică posibilitate de parcurgere a subiectului; el poate servi drept un ghid util pentru ca elevii […]