O să vorbim despre pronumele personal în cele ce urmează: mai cu seamă, despre acele situații excepționale, în care pronumele iese puțin din tipare, mai ales în comparație cu alte părți de vorbire. Dincolo de capacitatea lui standard, de a înlocui substantive, pronumele reprezintă o entitate cu totul aparte, capabilă de mult mai multe lucruri. […]
„Grepfrut” sau „grefrut”?
Ne bucurăm de mult timp de fructul citric prezent peste tot în magazine, dar acum a venit momentul să stabilim denumirea lui corectă. Cum spunem? „Grepfrut” sau „grefrut”? Fructul despre care vorbim a fost rezultat dintr-o încrucișare accidentală a portocalului cu pomelo. Odată cu apariția lui în România a luat naștere și un neologism care […]
Este corectă urarea „Paște fericit!”?
Când vine sărbătoarea Paștelui e nelipsită, dar cu toate acestea ne punem întrebarea dacă urarea: „Paște fericit!” este corect formulată. Sau ar trebui să spunem „Paști”? Înainte de a ajunge la o concluzie să citim cu atenție explicațiile. Se pare că denumirea sărbătorii își are originile din limba ebraică „pesah”, fiind ceea ce numim noi […]
Valorile morfologice ale lui “lui”
În cele ce urmează, vom urmări care sunt valorile morfologice ale lui “LUI”. Vom enumera, desigur și câteva dintre funcțiile sintactice pe care le ocupă în anumite situații. Valorile morfologice ale lui “lui” (să ne fie scuzată repetiția) sunt: Articol hotărât: Poate sta în spatele cuvântului (alipit de acesta) în cazul genitivului și dativului masculin: […]
„Îmi cer” sau „îți cer scuze”? Cum formulăm scuzele?
Circulă des indicații referitoare la incorectitudinea exprimării scuzelor prin formula „îmi cer scuze”. Foarte mulți sunt de părere că ar trebui să spunem „îți cer scuze”. Dar haideți să vedem cum stau lucrurile. Lingviștii sunt de părere că argumentul acestor persoane se bazează pe o deducție logico-gramaticală, în care scuzele ar trebui să fie cerute […]
Tema de vacanță – clasele primare
Ți-am pregătit o scurtă temă de vacanță care constă în câteva întrebări recapitulative pentru a nu uita ce ai învățat până acum. Cu puțină atenție vei putea să o rezolvi în mai puțin de 20 minute. Mult spor! Link către canalul nostru de YouTube: Dă-ne un like pe FACEBOOK(click) :)! Încearcă și: Mărinimie de Emil Gârleanu
Subiectul: după noua programă
Subiectul este partea principală de propoziție care arată autorul acțiunii (pentru construcțiile active și reflexive), cine suferă acțiunea făcută de altcineva (construcția pasivă), cui i se atribuie o însușire exprimată de numele predicativ (cazul predicatului nominal). Întrebările subiectului: cine? / ce? / care este lucrul care? Cazul subiectului (atunci când se exprimă prin substantiv/numeral/pronume) este […]
“Nu fă” sau “nu face; “nu zi” sau “nu zice”? Fă, dar nu face!
Despre exprimarea modului imperativ vom vorbi în cele ce urmează și despre greșelile care apar în ceea ce-l privește. Mai cu seamă, diferența de exprimare între afirmativ și negativ (singular). În limba română, exprimarea imperativului are reguli bine stabilite, atunci când vorbim despre forma negativă: la singular, aceasta se formează din adverbul de negație “nu” […]
Subiectul: Quiz online
Să recapitulăm, prin câteva exerciții simple și rapide, și acastă parte de propoziție: subiectul. Subiectul este partea principală de propoziție care indică: cine face acțiunea predicatului (diateza activă și reflexivă) cui i se atribuie o caracteristică exprimată de predicatul nominal (diateza activă) cine suferă o acțiune exercitată de un complement de agent (diateza pasivă) Între […]