În acest articol vom discuta despre posibilitățile combinatorii ale substantivului și despre ce elemente subordonate poate avea, în diferite contexte gramaticale. Alături de elementele pe care le subordonează, substantivul va forma ceea ce numim “grupul nominal”. Haideți să încercăm să definim acest concept: grupul nominal constituie o parte integrantă a unei comunicări (a unui enunț) care se compune dintr-un element central: substantiv (ori un înlocuitor al acestuia) și toate elementele sale subordonate (atribute care pot fi exprimate prin diverse părți de vorbire: adjectiv, substantiv cu/fără prepoziție, pronume, numeral (cu diferite valori), adverb, forme verbale nepersonale).
Să observăm câteva astfel de îmbinări. Grupul nominal poate fi compus din:
-substantiv/numeral + adjectiv (propriu-zis, determinativ) sau numeral cu valoare adjectivală: casă frumoasă, lecție învățată etc.. (în ceea ce privește topica, poziția substantivului nu este întotdeauna fixă, având astfel și antepuneri ale adjectivului/numeralului: frumoasă carte, acest băiat, ceilalți doi, impresionantă alegere etc..
*tot aici putem menționa și utilizarea substantivului / pronumelui personal cu adjectivul pronominal de întărire: el însuși, tu însuți, eu însumi, fetița însăși etc..
-substantiv + substantiv/pronume/numeral (în genitiv sau dativ) fără prepoziție: casa bunicii (genitiv), temele a doi (genitiv), caietul celorlalți (genitiv) fratele directorului(dativ), șefă mamei mele, era cumnată celeilalte (dativ – obligatoriu ca substantivul regent să fie nearticulat) etc..
-substantiv/pronume/numeral + substantiv/pronume/numeral cu prepoziție: casa de la țară, caietul de pe bancă, rezultatele de la alegeri, acela de pe bancă, doi dintr-un oraș, trei dintre aceștia, trei din treizeci etc..
-substantiv + pronume: alegerea lui, dorința dumnealor, ochii acesteia etc..
-substantiv/pronume + adverb: masa de ieri, plecarea mâine, băieții de dincolo, acela de ieri, cea de mai sus (pronume semiidenpendent) etc..
-substantiv + formă verbală nepersonală (infinitiv sau supin) precedată de prepoziție: dorința de a învăța, lecția de citit etc..
-substantiv/pronume/numeral + propoziție atributivă (la nivelul frazei): Băiatul / pe care îl vezi / îmi este verișor.
Link către canalul nostru de YouTube:
Vezi și: