„Un mentor poate sau nu poate să schimbe destinul elevului său”: eseu argumentativ
Subiectul I, B
Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă un mentor poate sau nu poate să schimbe destinul elevului său, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din eseul lui Bogdan Suceavă, cît și la experiența personală sau culturală.
Text suport:
Unde se va fi întâlnit prima oară Barbilian cu Țițeica? Țițeica era deja celebru pe plan internațional când Barbilian începea liceul. Era alegerea lui Țițeica să își asume o operă de apostolat și să lucreze pentru Gazeta matematică, o alegere generoasă de a desfășura o activitate importantă în domeniul educației în România, printre altele, coordonând și organizarea concursului Gazetei matematice. Țițeica scria rapoartele anuale despre concurs și decernarea premiilor, care erau publicate în Gazetă, ca editoriale. Câștigătorul ediției din 1912 a fost Dan Barbilian, elev la Liceul „Gheorghe Lazăr”, despre care editorialul Gazetei consemnează că „a îndeplinit condițiunile pe care le cerem noi pentru această deosebită cinste”. Acesta a fost contextul în care Barbilian l-a cunoscut oficial pe Țițeica. Nu avea să-i urmeze sfaturile întotdeauna, relația lor a avut suișuri și coborâșuri, dar primul moment în care a primit informații despre importanța contribuțiilor matematice ale Programului de la Erlangen trebuie să fi fost legat de relația cu unul dintre cei mai bine informați geometri ai momentului.
Aminteam mai sus că Dan Barbilian a studiat între 1914 și 1921 matematica la Facultatea de Științe din București și că studiile i-au fost întrerupte de perioada în care și-a efectuat serviciul militar, în timpul Primului Război Mondial. Între 1921 și 1924, Barbilian s-a aflat în Germania, unde a cochetat o vreme cu ideea de a scrie o teză sub îndrumarea lui Edmund Landau. La un moment dat, în 1922, Gheorghe Țițeica l-a sfătuit, printr-o scrisoare, să se mute la Hamburg și să își scrie teza sub îndrumarea lui Wilhelm Blaschke. Dar Barbilian avea să opteze pentru teoria numerelor și pentru Edmund Landau, o opțiune compatibilă cu interesele lui de cercetare de mai târziu, mai precis, de după 1938. Acest proiect academic nu va fi încununat de succes și, în 1924, Barbilian a revenit în România, cu sănătatea mult marcată de greșelile făcute în perioada lui germană; avea să-și susțină doctoratul abia cinci ani mai târziu, la Universitatea din București, sub conducerea lui Țițeica. Cu o teză de geometrie totuși.[…]
Ce mentor extraordinar s-a dovedit a fi Țițeica pentru Barbilian! Sunt îndrumători de doctorat care nu lasă o atât de pronunțată urmă în cercul de idei al doctoranzilor lor. Când Barbilian și-a susținut teza cu Țițeica, se cunoșteau de mai bine de 15 ani. Toată viața, Barbilian se gândea ce-ar fi zis Țițeica sau cum ar fi privit o anumită problemă.
Bogdan Suceavă, Adâncul acestei calme creste. Programul de la Erlangen și poetica Jocului secund, Editura Polirom, 2022
Propunere de rezolvare:
Relația dintre un mentor și discipolul său va fi întotdeauna decisivă pentru progresul celui educat. Mentorul este cel capabil să vadă, în tânărul talent, potențial, ajutându-l să îl fructifice. Astfel, cu ajutorul unui om experimentat, tânărul va cunoaște o evoluție propice, având șanse mult mai mari de a-și atinge adevăratul potențial. Consider că un mentor poate schimba destinul elevului său, oferindu-i mijloacele necesare pentru evoluția sa.
Pe de-o parte, lipsa de experiență poate reprezenta adesea un obstacol pentru cineva la început de drum: îndrumările venite din partea unui profesor experimentat pot fi valoroase pentru a te asigura că mergi în direcția potrivită. În textul lui Bogdan Suceavă, Barbilian este adesea ajutat și îndrumat de Gheorghe Țițeica, acesta remarcându-l după reușita sa din 1912; Țițeica este cel care îl va susține pe tânărul matematician și, totodată, cel vare îi va coordona lucrarea de doctorat.
Un alt argument menit să susțină această ipoteză se referă la greșelile pe care mentorul le-a făcut pe parcursul evoluției sale, astfel că acesta își va putea proteja elevul în ceea ce le privește. Cu toate că greșelile sunt necesare în evoluția noastră ca oameni, sfaturile primite din partea unui mentor în acest sens pot fi foarte valoroase. Spre exemplu, un profesor experimentat va cunoaște și – uneori chiar va intui – din ce perspectivă să privească anumite probleme. Faptul că, la rândul său, s-a întâlnit cu situații similare poate constitui un avantaj în găsirea soluțiilor.
În consecință, mentorul poate contribui considerabil la evoluția elevului său, acesta ajutându-l să evolueze și supervizându-i, totodată, progresul. Cu ajutorul experienței sale, mentorul poate vedea potențialul din elevul său, ajutându-l să își atingă potențialul și chiar să își depășească maestrul.
Descarcă subiectul complet (variantă PDF) de mai jos. Lasă-ne o adresă de e-mail, iar fișierul va ajunge imediat la tine!
|
Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi!
Încearcă și cursurile noastre!
Dacă ți-a plăcut eseul pe tema „Un mentor poate sau nu poate să schimbe destinul elevului său”, îl poți distribui pe paginile tale de socializare; ne-ar ajuta mult! De asemenea, îți amintim că găsești pe site-ul nostru numeroase articole utile! Te-ar putea interesa și altele. Ai mai jos câteva:
Alte sugestii pentru tine:
„Testament” de Tudor Arghezi: test online de 25 de întrebări despre operă
„Luceafărul” de Mihai Eminescu: test online de 25 de întrebări
„Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” de Lucian Blaga: particularități de construcție ale unui text poetic interbelic
Lista operelor (și a autorilor) pentru Bacalaureat 2021 conform programei
„Popa Tanda” de Ioan Slavici (textul integral) + PDF
„Take, Ianke și Cadâr” (întrebări pe baza textului: 20 de cerințe) + variantă PDF