Cum te pregătești pentru proba orală la Bacalaureat (proba A: competențe lingvistice)?

proba orala la bacalaureat limba romana vox valachorum

Proba orală la Bacalaureat (proba A)

Astăzi abordăm un subiect de interes pentru elevii de clasa a XII-a: proba A, prima probă din cadrul examenului de Bacalaureat. Proba orală nu este notată efectiv, ea primind un calificativ: mediu, avansat sau experimentat, în funcție de cât de bine se descurcă elevul. Pentru a discuta despre cerințele din cadrul acestei probe, vom avea ca suport modelul oficial propus de ministerul educației. Ce trebuie să pregătim, mai exact, pentru această probă? Cum să ne asigurăm că trecem cu bine peste ea? Haideți să vedem cum arată acest model.

 

Pentru proba scrisă, îți recomandăm pachetul nostru complet, BACPLUS+ (by Vox Valachorum): aici găsești tot ce ai nevoie pentru prgătirea ta. În acest pachet, am integrat peste 150 de lecții, oferind o experiență completă:

  • materiale teoretice cu exemple și indicații pentru subiectul I
  • exerciții abordate pas cu pas (+ exemple și recomandări)
  • modele de lucru pentru subiectul II
  • suporturi de curs pentru opere și curente (scheme de învățare sintetizate)
  • lecții video cu explicații (peste 10 ore de înregistrare)
  • teste de antrenament cu barem
  • eseuri complete pentru toate operele și cerințele (construite după barem) + note critice suplimentare pentru fiecare operă

Vezi aici: 🔗BACPLUS+: Pachetul complet pentru Bacalaureat

 

 

Examenul național de bacalaureat 2024

Proba A
Bilet Model

Citește textul cu voce tare.

Luni, 8 iunie [1936], Breaza

Am terminat actul întâi. Am sosit la Breaza sâmbătă după-masă la 4. Până seara am scris 3 pagini. Ieri, 17 pagini (Cred că e recordul meu literar. Nu-mi amintesc să fi scris vreodată așa de mult
într-o singură zi). Acum, dimineața, în sfârșit, ultimele trei pagini din scena cu mecanicianul, făcând, în sfârșit, legătura cu scena finală, de atâta vreme scrisă.

Hotărât, Breaza se dovedește ca niciodată propice piesei mele de teatru. E adevărat că, venind alaltăieri aici, aveam trasat în minte totul: scenă cu scenă, aproape replică cu replică. Dar e tot adevărat că, în aceeași situație, la București, în 50 de zile n-am reușit să scriu decât 15 pagini, în timp ce aici, în mai puțin de două zile, am scris 23.

Cred că actul II ar merge, dacă aș dispune de zece zile libere, la Breaza, în același ritm. Îl văd prea bine, prea precizat în detalii… Dificultățile serioase, rezistența vor reîncepe abia la actul al
treilea – cel mai neclar deocamdată, sau mai bine zis, singurul neclar. E adevărat însă că și el s-ar putea lumina, în timp ce-l voi scrie pe al doilea.
Sunt mulțumit. Simt că mi-am simplificat lucrul și pun, cu o satisfacție de muncitor, actul întâi deoparte. Nu-mi dau încă seama de defectele lui. Trebuie să fie câteva. Poate o anumită lipsă de
unitate în ton. Mai ales mă întreb dacă scena ultimă, la care țin așa de mult, fuzionează cu partea întâia a actului. Și pe urmă nu știu dacă nu e prea lung. Și mă mai întreb dacă prezența continuă a lui Leni în scenă nu e obositoare și pentru ea ca și pentru spectator și dacă, pentru a o pune în valoare în marea scenă cu Valeriu, n-ar fi trebuit s-o scot în prealabil din scenă pentru câteva minute, pentru ca glasul ei – revenit – să aducă acea puțină surpriză pe care o bănuiesc necesară unui dialog de teatru.
Dar nu vreau ca din exces de prudență să-mi denigrez munca.

(Mihail Sebastian, Jurnal 1935 — 1944)

1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situația de comunicare din textul citat:
a. Ce se poate deduce din text despre emițătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenții)?
b. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)?
Argumentează-ți răspunsul.
c. Ce elemente importante de conținut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?

2. Care este opinia ta despre rolul pe care îl are locul în care ne desfășurăm activitatea în îndeplinirea proiectelor personale și/sau profesionale? Motivează-ți răspunsul.

 

Poți descărca modelul în format pdf de mai jos:

 

🔗Proba orală la Bacalaureat PDF

 

 

Vom analiza, în cele ce urmează, cele patru exerciții de la proba orală.

Prima chestiune pe care o urmărește profesorul evaluator este lectura efectivă a textului. Recomandare: citește tare, clar, ai grijă la dicție și la toate semnele de punctuație. Prima impresie chiar contează. Nu te grăbi când citești, este mai important să fii înțeles!

Întrebarea de la 1 a este una cu aspect general. De regulă, suntem întrebați fie despre emițător (cum este cazul de față), fie despre receptor. Care ar putea fi identitatea sa. Vom căuta indicii în text care ne vor permite să schițăm un portret al acestuia. Spre exemplu, în contextul de față, emițătorul este preocupat de teatru, acesta exprimându-ți gândurile, atitudinile față de efortul pe care trebuie să îl depună ca dramaturg.

Cea de-a doua întrebare, 1 b, se referă la încadrarea textului într-o tipologie. În primul  rând trebuie să ne uităm la titlu: acesta poate fi un indiciu valoros. În fragmentul dat, Jurnal 1935-1944, este destul de clar că avem de a face cu un text memorialistic; dincolo de asta, identificăm mult subiectivism în text, iar utilizarea persoanei I poate fi, de asemenea, un indiciu valoros.

Pentru cea de-a treia cerință: 1 c, trebuie doar să lecturăm cu atenție textul. Aici vom face un plan simplu de idei, adică vom extrage aspectele esențiale (ca un fel de rezumat). Nimic mai mult.

(Drumul la Breaza, Influența pozitivă a locului asupra actului creator, Regăsirea inspirației, Preocuparea pentru teatru etc.); desigur că aceste idei trebuie legate logic și dezvoltate, însă identificarea propriu-zisă a acestora este primul pas pentru crearea răspunsului tău.

 

Exercițiul al 2-lea presupune, pur și simplu, exprimarea unei opinii cu privire la problematica dată. Aici este cât se poate de simplu: îți expui punctul de vedere. Recoamndări: folosește un limbaj adecvat, uzează de neologisme și nu uita să faci și referire la textul dat, adică să îl valorifici. Nu este necesar să creezi un text argumentativ efectiv (cu toți conectorii de rigoare), însă ai grijă ca textul tău să fie coerent și să aibă, în primul rând, sens.

 

Pentru proba scrisă, îți recomandăm BACPLUS+: Pachetul complet pentru Bacalaureat (proba la limba și literatura română)

 

Vezi aici: BACPLUS+: Pachetul complet pentru Bacalaureat

 

 

Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi! 

              

Încearcă și cursurile noastre! 

Alte sugestii pentru tine:

„Testament” de Tudor Arghezi: test online de 25 de întrebări despre operă

„Luceafărul” de Mihai Eminescu: test online de 25 de întrebări

„Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” de Lucian Blaga: particularități de construcție ale unui text poetic interbelic

 

Cum te pregătești pentru proba orală la Bacalaureat (proba A: competențe lingvistice)?

Please Login to Comment.

Derulează în sus
error: Conținut protejat