Construcțiile morfosintactice: cerință la Evaluarea Națională

constructiile morfosintactice evaluarea nationala vox

Construcțiile morfosintactice: cerință la Evaluarea Națională

 

Întrucât ne preocupă în mod direct tot ce ține de Evaluarea Națională, astăzi propunem un articol foarte util pentru elevii de clasa a VIII-a: construcțiile morfosintactice la Evaluarea Națională.

 

După o analiză a subiectelor propuse (am luat în considerare atât subiectele oficiale, testele de antrenament, dar și simulările propuse de anumite ISJ-uri), am tras câteva concluzii pe care vrem să le expunem în cele ce urmează.

 

Ne putem întâlni cu o cerință care să vizeze construcțiile morfosintactice la exercițiul 5 sau 6, în funcție de felul în care sunt formulate cerințele; în mod excepțional, am identificat o astfel de cerință (despre construcțiile morfosintactice) și la exercițiul 7, de la subiectul I, B. Haideți să vedem despre ce e vorba!

 

Testul de antrenament cu numărul 2, din 2021, propune transformarea construcției active într-o construcție pasivă. Iată cum arată cerința:

 

Observații: Complementul direct este exprimat aici printr-un pronume nehotărât. Pentru a-i păstra valoarea morfologică, nu îl vom articula. Vom conserva modul indicativ, timpul imperfect, iar substantivul comun „tata” va deveni complement de agent.

Propunere de rezolvare: Tot era vândut de (către) tata.

 

 

 

În simularea propusă de ISJ Brăila (anul 2022) ni se solicită același lucru. De data aceasta, exercițiul 7 vizează construcțiile morfosintactice:

 

 

 

Observații: Complmentul direct este exprimat aici prin substantivul articulat cu articol hotărât „cântecele”; totodată, acesta are și determinantul adjectival „toate”, pe care îl vom lua împreună cu substantivul. Vom păstra modul indicativ, timpul imperfect, de asemenea. Substantivul comun „mama” va deveni complement de agent:

Propunere de rezolvarea: Toate cântecele erau știute de (către) mama.

 

 

 

Este posibilă o cerință în care ni se poate solicita transformarea inversă: din pasiv în activ. Iată cum arată cerința propusă de ISJ Constanța în 2022:

 

 

Observații: Subiectul este exprimat prin substantivul articulat cu articol hotărât „(bietul) plug”: vom păstra în transformare și determinantul adjectival, de asemenea. Complementul de agent nu este exprimat, ceea ce face mai dificilă transformarea (nu vom avea subiect exprimat, așadar). Forma pasivă „fu demontat” este la indicativ, perfect simplu:

Propunere de rezolvare: Demontă bietul plug de la punctul de plecare.

 

 

 

În varianta 15 din 2021 ni se solicită construcția unui enunț în care verbul „a fi” să facă parte dintr-o construcție verbală pasivă. Iată cerința:

 

 

Observații: În cadrul construcțiilor pasive, verbul „a fi” va fi verb auxiliar, nu copulativ; predicatul obținut va fi verbal, nu nominal. Orice construcție pasivă poate constitui o rezolvare corectă pentru acest exercițiu.

Propunere de rezolvare: Cartea fusese citită de către elevi.

 

Vrei să descarci fișa noastră de lucru despre construcțiile morfosintactice? Varianta PDF gratuită este disponibilă aici. Lasă-ne adresa ta de e-mail, iar noi ne vom asigura că ajunge la tine imediat!

 

Aprecierea ta înseamnă un plus de motivație pentru noi! 

              

Încearcă și cursurile noastre! 

Alte sugestii pentru tine:

Moduri și timpuri verbale: exerciții (30 de cerințe)

Rezolvarea subiectului Evaluării Naționale (25 iunie 2024)

Derivarea: definiție, clasificări, dificultăți + fișă de lucru PDF

 

 

Construcțiile morfosintactice: cerință la Evaluarea Națională

Please Login to Comment.

Derulează în sus
error: Conținut protejat